Lopen door moeras en het ijs breken
13 januari 2016 door
Leonieke Raanhuis, studente Minor Drama en theater in het onderwijs
Mijn naam is Leonieke Raanhuis en ik volg momenteel de minor Drama – Theater in Nijmegen aan de HAN. Ik studeer Sociaal Pedagogisch Hulpverlener in Enschede aan de Saxion. Dit is mijn laatste jaar. De de minor van Drama – Theater wil ik graag een blog plaatsen, een ervaring van één van mijn stages.
Daar liepen we dan met een aantal studenten door een soort moeras richting de school. ”Het is een mooi pad wat je af kunt lopen” zei de mevrouw die ons de weg wees. Wat was het een rare wandeling om zo bij een middelbare school te komen, maar we (Quirine en ik) kwamen ruim op tijd aan voordat de workshop begon. Al was het nog wel spannend of Anneloes op tijd zou komen, doordat een bus plotseling niet reed. Uiteindelijk werd haar vervoer geen bus of haar eigen benenwagen, maar een vrachtwagen! De vrachtwagen stopte helaas niet voor de school, anders had ze een pracht entree gemaakt op de Notre Dam. Samen met ze drieën geven wij twee workshops van 50 minuten aan een klas uit het eerste jaar van een middelbare school.
Snel op zoek naar de klas om de tieners op te halen. Toen wij bij het lokaal stonden, kwam er direct bij ons alle drie een switch. De scene was begonnen, acteren maar! Anneloes ging als een stoere, heftige meid het lokaal binnen, om de pubers op te halen. De schrik van ”Ojee, dat is een strenge tante” was duidelijk af te lezen op vele gezichten van leerlingen. De switch bij leerlingen kwam snel. Ze keken nu vooral verbaast in plaats van geschrokken. Naast de ”strenge tante” stond namelijk een hyper, enthousiaste mevrouw te springen als een stuiter bal. Wat was die omschakeling snel te zien op hun gezichten.
Ik vond het fantastisch om een heel blij persoon te spelen. Ik merkte aan mezelf dat ik door de reacties van de tieners goed in mijn rol wilde en kon blijven. Het was duidelijk te merken dat ze geïnteresseerd waren en met ons mee wilden. In de hal kwamen ze een verlegen meisje tegen die zachtjes vroeg waar zij allemaal naar toe gingen en of ze wisten wat ze gingen doen. De leerlingen keken haar aan en zeiden vragend: ”Maar jij hoort toch bij hun, jij geeft ons toch ook dramales?”. Quirine: ”Nee hoor, ik ken ze niet.” In het klaslokaal gingen de drie totaal verschillende types nog steeds door met het spelen van de scene. Toen zag je de twijfels bij de tieners. ”Zullen zij zo echt zijn?” of ”Dit spelen ze, dat kan niet anders, toch?” Wij switchend aan het begin van onszelf naar onze typetjes en de pubers constant switchend van gedachten of emoties. Dit allemaal binnen enkele minuten door slechts het zien van een korte scene, geweldig! Ondanks elke keer die switch bij de tieners, zag je ze genieten en lachen. Ze bleven volbewondering kijken naar de act. Het doel van de scene was bereikt: Het ijs is gebroken!
Written by,
Leonieke.