Het lioNS-congres

Petra is eerstejaars student lerarenopleiding scheikunde

Vrijdag 27 januari was het lioNS-congres. We hadden vorige week woensdag met onze leraren, die het LioNS-congres organiseren, voorbereidingen getroffen voor het congres. LioNS staat voor: Leraren in opleiding natuur- en scheikunde. Wij, ‘de studenten’, mogen tijdens het congres studenten natuurkunde en scheikunde van 1e en 2e jaars klassen van andere hogescholen begeleiden tijdens dit congres. Dat leek me ontzettend leuk, want hierdoor kon ik weer aan mijn competenties gaan werken: pedagogisch, organisatorisch, vakdidactisch en ga zo maar door.

Bovendien was ons aan het einde van de congresdag een borrel beloofd en die gaat er bij studenten altijd in! We gaven tijdens het congres workshops. De ene helft van de klas ging touwen knopen op een zo’n strak mogelijke manier en de andere helft ging waterraketten afvuren. Als je dingen mag afvuren kies je daar natuurlijk voor. Dus met de voorbereidingen moesten we natuurlijk wel weten of de waterraketten het goed deden en met hoeveel bar we ze het beste de lucht in konden schieten.

Onze docent, je mag zelf invullen wie, vond het nodig om de hoogte bij het afvuren toch iedere keer te overtreffen. Nu je raad het al, hij ging zo hoog dat hij minstens 25 meter verderop in de top van een 10 meter hoge boom beland was. Ja, hoe haal je die er dan uit? Er waren flinke discussies hierover. Misschien met een pijl en boog? Of een luchtbuks? Uiteindelijk hebben ze geprobeerd om met een touw, met daaraan een steentje, over een tak te gooien en op die manier het touw om de boom heen vast te maken.  De bedoeling was uiteraard om er heel hard aan te trekken om zo de boom te laten bewegen zodat hopelijk de raket eruit zou vallen, duh!!

Hartstikke leuk dus een voorbereiding treffen! Afgelopen vrijdag zagen we de raket nog steeds in de boom hangen, maar vannacht had het gevroren, dus hopelijk is de raket zwaarder geworden en is de tak gebroken. Het lioNS-congres zelf was erg gezellig en onze docenten hebben echt hun best gedaan met de organisatie!!

Baye baye en baie dankie omdat jy dit gelees het, koebaai.

Petra

website lerarenopleiding scheikunde

Reacties

  1. 23 maart 2012 door ikke

    hoe schuin hadden jullie hem gezet/??
    pleazee stuur me ene emailtje!

  2. 23 maart 2012 door Ilja van Bree

    Hoi Ikke, wat wil je precies weten?

  3. 23 maart 2012 door Petra

    Hallo Ikke,
    We hadden hem recht gezet. De reden waarom hij zo ver geschoten was heeft te maken met de hoeveelheid druk dat we met de pomp in zo’n raket zetten. Bovendien kan een voorwerp nooit super recht de lucht ingeschoten worden. Aangezien je met grote afstanden te maken hebt kan het in verhouding veel verder gaan dan verwacht en zal de kleinste afwijking van het ‘schreef’ neerzetten meetellen.

  4. 23 maart 2012 door Ilja van Bree

    Dank voor het antwoorden Petra 🙂