Lijders en leiders in het onderwijs
Jelle is derdejaars student Pabo Arnhem
Lijders en leiders in het onderwijs
In de afgelopen periode is er veel gedoe geweest rondom mensen en kinderen die zullen gaan lijden in het onderwijs. Bezuinigingen op passend onderwijs is dan een onderwerp. Ik ga in deze blog vooral in op lijders met een ei. Leiders.
Onderwijskundig leiderschap
Begin februari ben ik begonnen met de minor onderwijskundig leiderschap. In deze minor wordt er gekeken naar leiderschap in het onderwijs. Wat is leiderschap en waar zit leiderschap? Er wordt eens gekeken naar het beleid van een school en de cultuur op verschillende scholen. Met deze minor wil ik vooral een kijkje gaan nemen in de keuken van een directeur van een basisschool. Ook krijg ik meer inzicht in de stichtingen die boven de school staan.
De hele school is verantwoordelijk voor de resultaten van de school. Een kind doorloopt immers alle groepen en zal dan ook het merendeel van de leerkrachten gehad hebben. Maar de vraag is hoe verantwoordelijk de leerkrachten zich voelen voor alle leerlingen. In het onderwijs krijgt het kind kansen om zich te ontwikkelen voor de maatschappij.
Veilig pedagogisch klimaat
Een belangrijk aspect is veiligheid. Een veilig pedagogisch klimaat in de klas is belangrijk voor de leerlingen. Een veilig pedagogisch klimaat in het team is belangrijk voor de leerkrachten. Durf je de resultaten van je klas te bespreken met de rest van je team? Dat ligt er heel erg aan welke cultuur er in een team hangt.Deze cultuur wordt onder andere bepaald door de leerkrachten en door de schoolleider.
Diverse testen
Zo is er natuurlijk de leerstijlentest van Kolb. Welke leerstijl heeft jouw mentor of directeur? Een leerstijlentest is te vinden via google. Doe zelf deze test en kijk wat jij bent. Vraag vervolgens of je mentor ook deze test wil maken. Vergelijk dit met elkaar. Reageert de klas ook verschillend op de misschien wel twee verschillende leerstijlen. Je kan ook vragen of je directeur deze test wil invullen om te kijken of dit van invloed is op het team.
Ikzelf ben een doener.
Belangrijke eigenschappen die bij een doener horen zijn:
– Initiatief nemen
– Durf
– Ongeduldig
– Risico’s nemen
– Experimenteren
– Snel beslissen
– Graag dingen uitvoeren
Betekenisvolle woorden van een doener:
– Beweging
– Vernieuwing
– Vrijheid
– Doen
– Eerlijkheid
– Actie
Kracht van een doener:
– Harde werker
– Actiebereid
– Enthousiastmerend
Valkuilen van een doener:
– Komt niet toe aan implementatie
– Verkeerde pad inslaan
– Put dempen als kalf verdronken is
– Weinig reflectie
Waarom een doener de ideale schoolleider kan zijn:
– Beslisser
– Motivator
– Enthousiast
– Brainstorm
– Uitdagend
– Durft risico’s te nemen
– Sfeer, sociaal, contact
Het is erg leuk om eens te kijken wat je volgens de test bent en of je jezelf hierin herkent. Ik herken mijzelf hier zeker in. Ik ben benieuwd naar jullie leerstijlen en de bevindingen op stage. Deze leerstijl is van invloed op de manier hoe jij leiding geeft. Leiding geven op een school of op de sportclub. In je klas geef je ook leiding aan de kinderen in je klas. Mocht je geinteresseerd zijn in leidinggeven in het onderwijs en/of wil je meer inzicht in hoe een beleid wordt gevoerd in het onderwijs, kies dan voor de minor ‘ onderwijskundig leiderschap’ .
Test jezelf!
Doe de test en post hieronder de uitslag van de leerstijlentest en laat weten of jij jezelf hierin herkent ! Ik ben benieuwd:)