Lezing André Kuipers en workshoppen wetenschap en techniek onderwijs
Woensdag 5 februari was ik aanwezig bij de lezing van André Kuipers. Samen met Sander Koenen, journalist, probeert hij leerkrachten enthousiast te maken voor wetenschap en techniek onderwijs en de wereld van de ruimtevaart. Samen verzorgen zij dan ook collegetours door heel Nederland vanuit het techniekpact. Erg leuk was de afwisseling tussen de grapjes van Sander en de boeiende verhalen van André.
Tijdens de lezing probeerden zij steeds tijdens hun verhaal ideeën in te brengen voor in de klas. Zo benoemde zij de mogelijkheid om een gymles over de ruimte te geven. Hoe sport je namelijk in de ruimte? Je kunt aardrijkskunde koppelen aan ruimtevaart door bijvoorbeeld te kijken naar de aarde vanuit de ruimte. Wat ligt dan waar? Hoe ziet dat eruit? Ook kun je rekenen met bijvoorbeeld snelheid, en lessen koppelen aan natuurkunde. Welke snelheid is nodig om überhaupt op te kunnen stijgen? Wat is zwaartekracht? Wat voor een krachten zijn er nog meer? Zo gaven ze nog veel meer voorbeelden van uitvoerbare activiteiten in de klas.
Na de lezing van Kuipers en Koenen volgde ik samen met mijn mentor een workshop. Er viel uit veel workshops te kiezen, maar ‘Lanceer André in een kinetische baan om de aarde’ sprak ons het meest aan. Op mijn stageschool wordt er al veel met maakonderwijs gedaan, hierdoor hebben mijn mentor en ik al de nodige kennis van schimmenspellen, de micro.bit en programmeerprogramma’s zoals Scratch. Het leek ons daarom leuk om een workshop te volgen van iets wat we nog nooit gedaan hadden, en waarbij we iets konden doen (2 uur luisteren is om 16.00 namelijk wel erg lang 😉).
De opdracht tijdens de workshop was om in groepjes een deel van een kettingreactie te maken. Aan het einde van de actie-reactie moest André afgevuurd worden naar de ruimte. Kostbare materialen zoals gewichten, knikkers, katrollen, touw, batterijen, blikken, etc. waren beschikbaar. Via een kinetische baan moest energie opgewekt worden om André te kunnen lanceren. Doordat iedereen een stukje van de kinetische baan maakte, moest je goed samenwerken met andere groepjes. Het eindpunt van het groepje vóór je is namelijk weer je beginpunt. En jouw eindpunt is weer een beginpunt voor de volgende groep. Ons actie-reactie punt bestond uit een batterij van de vorige groep, die via een lange buis omlaag roetsjte en tegen een door ons gebouwde lat aan botste. Rond deze lat zat een touw, wat vast zat aan een lange staaf. Deze staaf ondersteunde een nieuwe buis, doordat de staaf door het touw werd weggetrokken begon er een knikker uit de buis te rollen, wat weer het beginpunt van de volgende groep was. Na 4x oefenen, waarbij de hele kettingreactie perfect ging, besloten we om de baan voor het ‘echhie’ af te laten gaan en het te filmen. Natuurlijk mislukte deze poging! 😉
Het was een leuke workshop, en prima uitvoerbaar in de klas. Wanneer je maakonderwijs, en onderzoekend en ontdekkend leren in je klas wil toepassen, is dit een hele leuke les (/middag) om eens uit te voeren. Je moet zorgen dat je leerlingen de nodige kennis hebben van actie-reactie mechanismen, maar je kunt ze ook vrij aan het werk zetten. Al met al een leuke en leerzame middag, waarop ik gezien heb dat onderzoekend en ontwerpend leren bij wetenschap en techniek onderwijs echt niet zo ingewikkeld hoeft te zijn!
#meervoordeklas