Iedereen heeft ambitie!
Tim is vierdejaars student lerarenopleiding Nederlands
Let’s get ready to rumble!
Wesley Sneijder was 7 jaar toen hij voetbalde in het shirt van DOS. Toen zei hij al dat hij later in Oranje zou spelen. In 1820 besloot Johnnie Walker om wodka te gaan verkopen. Hij veroverde Schotland, maar dat was niet genoeg. Zijn vierkante flessen zouden later over de hele wereld verkrijgbaar zijn. Nicolien Sauerbreij was 12 jaar toen ze voor het eerst op een snowboard stond en zei dat ze ooit Olympisch goud zou winnen. 19 jaar later won ze de allereerste gouden medaille voor Nederland ooit in de sneeuw.
Al deze mensen hadden één ding gemeen; ze hadden ambitie. Iedereen heeft ambitie. Of je nu arme kinderen wilt helpen in ontwikkelingslanden, een wereldreis wilt maken of later profvoetballer wilt worden; het zijn allemaal vormen van ambitie op verschillende vlakken. Ook als docent kun je zo verschillende ambities hebben.
De rol van een (vak)docent
Bij de HAN Lerarenopleidingen leer je twee heel belangrijke dingen om een goede docent te kunnen worden. Je leert de theorie en daarnaast leer je hoe je die theorie toe moet passen in de praktijk. Hoewel alle docenten diezelfde scholing moeten doorstaan, kun je toch spreken van twee soorten docenten.
In de rode hoek staan de vakdocenten, die leven voor hun vak(gebied). In de blauwe hoek staan de docenten die lesgeven om het lesgeven en vooral leven voor hun leerlingen. In gedachten ben ik allang in de blauwe hoek, maar mijn benen staan nog buiten de ring. Ik heb mezelf de volgende vraag gesteld: ‘Wat is de rol van mij als docent?’. Is dat alleen maar lesgeven? Ik denk dat ik als docent in zekere zin ook een opvoeder ben. Ik leer mijn leerlingen immers normen en waarden waar hij/zij zich in de klas aan moet houden. Daarnaast wil ik mijn leerlingen ook altijd het gevoel geven dat ze bij mij terecht kunnen. Als ze een probleem hebben, moeten ze daar met mij over kunnen praten.
Wat is mijn ambitie?
Elke docent heeft zo zijn eigen doelen. Als docent Nederlands zou een doel kunnen zijn om leerlingen beter te laten scoren op een spellingstoets of om een leerling te helpen die moeite heeft met lezen. Mijn ambitie is om het rugzakje van al mijn leerlingen zo goed mogelijk te vullen. Dat zou een combinatie zijn van de interpersoonlijke/pedagogische competentie en de vakinhoudelijke competentie. Enerzijds wil ik de leerlingen sociaal het een en ander bijbrengen en anderzijds dienen ze ook de Nederlandse taal te beheersen. Elke docent kan zo dus zijn eigen doelen hebben, want de perfecte docent bestaat mijns inziens niet.
Een balans zoeken
Moet je als je aan een lerarenopleiding studeert een bewuste keuze maken voor de rode of de blauwe hoek? Nee, integendeel! Ik denk dat je die ring helemaal niet in moet stappen en gewoon in het midden van die twee moet blijven staan. Beperk je als docent niet alleen tot het contact maken met je leerlingen en collega’s of tot de vakinhoud. Probeer daarin een balans te vinden. Want een goede docent heeft van allebei een beetje!
Tim
Meer informatie lerarenopleiding Nederlands
Mooi geschreven!
Erg goed geschreven! 🙂 Leest lekker weg! 🙂
Thnx!!