Leraar of alleskunner?
Bart is derdejaars student Pabo Arnhem
Er zijn dagen dat ik me afvraag, is dit, leraar worden, nou echt wat ik wil? Wil ik 45, 46 misschien wel 47 jaar voor de klas staan? Elk jaar dezelfde thema’s.. Herfst, winter, lente en zomer. Problemen als pesten, vervelende thuissituaties, vervelende kinderen.. Soms zou ik het gevoel hebben van, dat het elke dag hetzelfde zou zijn. En inderdaad, sommige dagen zullen best op elkaar lijken, maar als ik dan weer reeël nadenk, in welk beroep is dat nu niet zo?
Hoe kijk jij er tegenaan?
Daarbij is het ook maar net hoe je daar tegenaan kijkt. Immers elk kind is anders, elke dag is anders, elke situatie is anders. Het enige wat vaak hetzelfde is, is de setting, je eigen arena, je klaslokaal. En mocht je fulltime werken, dan is het ook écht je klaslokaal, waarbij je dat kan inrichten zoals je zelf wilt, dus dat is dan ook wel weer fijn.
Maar als je nu al op vroege leeftijd wilt weten welke opleiding je wilt gaan doen, is het moeilijk om die bewuste keuze te maken, onthoud daarbij een wijze les die ik meerdere malen heb mogen aanhoren “een opleiding betekent niet dat je later per se in die richting gaat werken”. Hoewel ik daarbij mijn kanttekeningen moet plaatsen voor de pabo, daar dit immers wel echt een beroepsopleiding is. Toch kan je daar je eigen brede invulling aangeven.
Wees jezelf, of creatief!
Immers, je kan alle beroepen in je eigen klas terug laten komen! Start als econoom een bedrijfje op in de klas, waarbij de kinderen achter bepaalde facetten van het bedrijfsleven komen, van bedrijfsvoeringen tot PR. Als muzikant heb je elke dag je eigen podium, met een klas ook nog echte fans. Gebruik gebeurtenissen in de klas als inspiratie voor het schrijven van een boek.
Door alle problemen (lees ADHD, autisme etc.) en medicatie in de klas is het net alsof je in de zorg werkt. Ga als tuinier aan de slag in je klas en laat kinderen plantjes poten. Kom bij de politie, en houdt iedereen goed in de gaten bij een toets. Controleer of alle materialen veilig staan in de gymzaal, als een brandweer.
Toch liever iets in de administratie? Word leraar! Genoeg te administreren, van groepsplannen tot handelingsplannen, huiswerk nakijken, ontwikkelingen bijhouden etc. Of wil je echt de baas zijn? Dat ben je natuurlijk al van je eigen klas, maar stroom door tot directeur van je eigen basisschool.
Maar nee, je wilt ‘iets met dieren‘, nu gaat het mij te ver om te zeggen dat sommige kinderen zich als beesten kunnen gedragen, maar natuureducatie ten top als je kinderen kikkervisjes laat vangen en laat groeien in je klas! Profvoetballer is het niet geworden? Genoeg pauzes waar je je kwaliteiten aan de fanatiekelingen van de klas kunt laten zien. Et cetera!
Waarbij ik terug moet komen op mijn inleiding waarbij ik verkondigde dat elke dag hetzelfde is. Elke dag is anders in het onderwijs, het is maar net wat je er zelf van maakt.
En uiteindelijk ben je, als je het goed doet, de held voor de kinderen!
Ronduit prachtig en creatief! Wat een klasse verhaal!
Wat een schitterend verhaal. Als je dit leest , kun je niet anders dan leraar worden lijkt me.
Dit prachtige verhaal bewijst maar weer eens dat een leraar het mooiste en veelzijdigste beroep van de wereld heeft!
Bart, goed bezig, het lijkt mij een feest om als kind bij jou in de klas te zitten! Onderwijs is kennis overbrengen en via het alledaagse leven (met kinderen plantjes poten) blijft de kennis beter hangen als formeel schoolonderwijs.
Ga zo door en blijf creatief bezig!!!
Leuk geschreven! Ook op het vo kun je deze verbanden leggen.
Prachtig verhaal Bart. Ik ga het gebruiken bij de ouderavond volgende week op de pabo en zal jouw naam vermelden.
Talentontwikkeling staat bij ons centraal. Jij laat zien hoeveel talenten je kunt ontwikkelen.
Prachtig verhaal Bart!
En het mooiste is dat je gelijk hebt! Je kan doen wat je wil! Erg veelzijdig!
Hallo Bart,
Wat een mooie beschrijving van het beroep leraar basisonderwijs. Ik hang de uitgeprinte versie in onze personeelskamer.
Margriet Kalwij
Pabo Groenewoud
Klasse. Een mooie verwoording van wat alle leerkrachten eigenlijk allemaal al dachten.