Leerkracht zijn op Bonaire

Indra Verhoeven, 3e-jaarsstudent Pabo.

Op dit moment verblijf ik voor 5 maanden op Bonaire. Hier sta ik voor de klas in groep 5.

Juf worden is iets wat ik al bedacht had toen ik zelf in de kleuterklas zat. Ik was altijd al bezig met andere kinderen helpen. Ook toen ik wat ouder werd is er nooit een ander beroep in mij opgekomen. Tja, als ik iets in mijn hoofd heb dan verandert dat niet zomaar. 5 maanden naar het buitenland gaan is iets dat ik dan weer nooit van mijzelf verwacht had.

Aan het begin van de Pabo hoorde ik al dat het in het 3e jaar mogelijk is om het tweede semester naar het buitenland te gaan om daar stage te lopen. Toen kwam bij mij meteen het idee om naar Bonaire te gaan. Dit is een eiland dat onderdeel is van Nederland dus de onderwijstaal is hier Nederlands.

Bonaire is een eiland met een enorm diverse samenleving. Hierdoor zijn er grote verschillen in de klas. Veel kinderen kennen vanuit huis andere normen en waarden. Het gedrag van veel leerlingen is hier uitbundiger dan in Nederland. Dat vind ik juist ook weer erg leuk omdat dit een goede uitdaging is om mij er heel bewust van te zijn wat ik doe en waarom ik het op die manier doe.

Kinderen dragen hier een uniform. Op sommige scholen is dit alleen een poloshirt, op andere scholen is het een volledig uniform. Het onderwijs start hier om 07:30 uur en eindigt iedere dag om 12:45 uur. Als leerkracht ben je ongeveer van 07:00 uur tot 15:00 uur aanwezig. Op Bonaire is niet echt een speciaal onderwijs. Hierdoor zitten veel leerlingen waarvoor het reguliere onderwijs niet passend is, wel in het reguliere onderwijs. De niveauverschillen zijn ook erg groot doordat veel leerlingen een andere moedertaal hebben dan het Nederlands. Ik vind het heel erg leuk om deze leerlingen extra te begeleiden en hen verder te helpen met de Nederlandse taal. Kinderen krijgen hier vanaf groep 5 huiswerk. De leerlingen die thuis geen Nederlands spreken moeten hierin extra begeleid worden omdat ouders vaak het Nederlands niet goed genoeg beheersen om hen te kunnen helpen.

Bonaire hanteert het Nederlandse onderwijssysteem. Dit houdt in dat zij dezelfde methodes gebruiken en bijvoorbeeld ook Chromebooks hebben met Snappet. Dit vind ik erg fijn werken omdat ik hierdoor vanaf het begin al meer kon inzetten op de leerlingen en niet eerst alles hoefde te leren kennen. Rondlopen op een nieuw eiland geeft al genoeg dat je moet leren kennen 😉. Engels, Papiaments (de lokale taal) en gym worden gegeven door een vakdocent.

Ik kan mij hier als leerkracht dus super goed ontwikkelen. Naar het buitenland gaan zorgt al voor veel nieuwe kennis en ervaringen, maar ook het lesgeven is niet helemaal gelijk. Ik vind het super leuk om leerlingen hier verder te helpen in hun ontwikkeling en hen te begeleiden bij de taal. Ook is het erg leuk om actief bezig te zijn met de cultuurverschillen. Daarnaast is het erg fijn om in een gebied te zijn waar wel veel materialen aanwezig zijn en niet alles heel primitief is. Buiten het lesgeven om geniet ik hier ook heerlijk van de tropische temperatuur, het snorkelen en al het andere dat het eiland te bieden heeft.