La Rochelle in sneltreinvaart
Rick Subnel, 3e-jaars student Lerarenopleiding Frans.
Daar ging ik dan, op 4 januari 2020. De jaarwisseling was net achter de rug en ik had gedag gezegd tegen mijn vrienden en kennissen om een nieuw avontuur aan te gaan: een half jaar lang op buitenlandstage in La Rochelle in Frankrijk. Naar mijn mening het engste gedeelte van mijn opleiding: ver van huis, helemaal alleen, zonder bekenden dichtbij je. Echter leek mij deze periode tegelijkertijd ook de leukste van de opleiding: ik was ik klaar om nieuwe vrienden te maken en mijn capaciteiten wat betreft Frans naar een nieuwe hoogte te tillen.
De universiteit waar ik zou gaan studeren lag op ongeveer een kwartier lopen. Mijn semester valt op te delen in twee verschillende onderdelen: op de universiteit volgde ik lessen aan een opleiding die overeen kwam met de PABO in Nederland. De klas waarin ik geplaatst werd bestond enkel uit Fransen. Deze opleiding bestond uit vakken zoals Frans, wiskunde, natuurkunde, biologie, gym en onderwijskunde. Daarnaast bood deze opleiding twee weken stage op een basisschool. De vakken werden in twee gedeelten aangeboden: een praktisch gedeelte en een didactisch gedeelte. De praktijk hield in dat er daadwerkelijk in werd gegaan op vakinhoudelijke stof terwijl het didactische gedeelte de nadruk legde op het overbrengen van bepaalde kennis op leerlingen van een basisschool. Het andere gedeelte van het onderwijs dat ik kreeg bestond uit Frans lessen op mijn eigen niveau met enkel buitenlandse studenten.
De lessen op de universiteit kunnen het best als college’s omschreven worden waarbij vooral de docent aan het woord is en de studenten aantekeningen maken. Soms gebeurde dit in een collegezaal met meerdere klassen bij elkaar zonder interactie tussen studenten en docent, echter was het vaker zo dat er lesgegeven werd in een klaslokaal met ongeveer dertig studenten waarbij enige interactie gebruikelijk was. De klas waar ik deel van uitmaakte bestond uit studenten die ontzettend behulpzaam waren. Ook namen ze me mee om in de lange pauzes tussen de middag wat te gaan eten en nodigden ze me uit voor buitenschoolse activiteiten in het stadscentrum van La Rochelle. De toetsing verliep op een voor mij nogal merkwaardige manier: in een collegezaal met meer dan honderd studenten met enkel een collegestoeltje tussen twee studenten in. Hierdoor leek mij fraude heel waarschijnlijk, mede doordat er ook niet echt op gecontroleerd werd door de aanwezige docenten.
Tijdens de Frans lessen werd vooral klassikaal en verbaal onderwijs toegepast met zo nu en dan een moment om aantekeningen te maken op papier. De sfeer tijdens deze lessen was heel erg positief omdat iedereen elkaar hielp, fouten durfde te maken en interesses deelde: iedereen wilde immers de Franse taal nog beter onder de knie zien te krijgen. Docenten van zowel de universiteit als de Frans lessen waren gemakkelijk te bereiken via e-mail of via WhatsApp. Daarnaast maakten de docenten op de universiteit gebruik van een programma dat lijkt op #OnderwijsOnline van de HAN, genaamd Moodle. Hier werden presentaties, oefeningen en ander lesmateriaal op geplaatst ten behoeve van thuisstudie. Ook kon middels dit medium gecommuniceerd worden met docenten op elk moment van de dag. Dit biedt me zelfs nu, tijdens de coronacrisis terwijl ik alweer in Nederland ben, nog steeds de mogelijkheid om de lesmaterialen te bekijken. Heel erg handig en gebruiksvriendelijk dus, net als de multifunctionele studentenkaart die je als student aan kan vragen. Deze kaart biedt kortingen in de studentenkantine, geeft de mogelijkheid om boeken en laptops te lenen van de studentenbibliotheek en nog veel meer.
In het centrum van La Rochelle ligt een adembenemende haven met twee grote torens die samen de toeristenattractie van de stad vormen waar iedereen foto’s van moet maken als ze in La Rochelle zijn geweest. Op nog geen tweehonderd meter van mijn kamer lag de zee met een prachtige looproute en een groot strand. Daarnaast liggen zowel Nantes als Bordeaux op twee uur rijden en ligt het geweldige eiland Île de Ré zelfs maar op een half uur rijden. Het eiland heb ik drie keer bezocht om de kleine dorpjes Ars-en-Ré en Saint-Martin-de-Ré te bezoeken. Het waren havendorpjes met een aantal restaurants en winkels, omringd door de zee. Helaas was niet alles open op het eiland omdat het hoogseizoen nog niet begonnen was en de meeste toeristen nog niet naar het eiland waren gekomen.
Het plan was om tot 31 mei in La Rochelle te verblijven. Helaas heeft het coronavirus roet in het eten gegooid en heb ik het geweldige La Rochelle na iets meer dan twee maanden al moeten verlaten. Op dit moment maak ik gebruik van het eerder genoemde Moodle om de vakken die ik op de universiteit volgde ook in Nederland nog gedeeltelijk te kunnen beoefenen en worden de Frans lessen via Skype en Zoom aangeboden. Ook worden door middel van Google Classroom en Padlet huiswerk en zelfs toetsen aangeboden.
Al met al valt te concluderen dat ik een zeer leerzame periode heb meegemaakt waarin ik een sprong heb gemaakt wat betreft het Frans spreken die door de huidige situatie in de wereld helaas te kort heeft geduurd. Wel heb ik heel veel nieuwe vrienden gemaakt, een persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt en heb ik een super mooie omgeving kunnen ontdekken waardoor het uiteindelijk een onvergetelijke ervaring is geworden die niemand mij meer afneemt. La Rochelle, je t’aime!