Kookles: samenwerking en communicatie tussen meerdere culturen

Samen koken is iets wat centraal staat tijdens de lessen Verzorging op de Internationale Schakelklas (ISK) in Winterswijk. Een kookles begint in een Alfa-klas met het benoemen van pannen, kookbenodigdheden en ingrediënten. Op deze manier leren de leerlingen de Nederlandse namen en tegelijkertijd heel wat nieuwe woorden.

Voorin de klas liggen de benodigde ingrediënten en op het bord staat een recept waar nog heel wat aan toegevoegd kan worden:

  • Rijst koken (Basmati rijst)
  • Kip, ui, courgette, aubergine, wortel, paprika, aardappel àSnijden
  • Alles bakken àkoekenpan
  • Rijst op schaal en groente erop

Hoe lang de ingrediënten gekookt moeten worden, welke kruiden hieraan toegevoegd moeten worden, wordt door de docent niet verteld, maar mogen de leerlingen zelf bepalen. Op deze manier kunnen zij een stukje van hun eigen cultuur verwerken in een maaltijd.

Kookles wordt op de ISK  gegeven om communicatie en samenwerking tussen verschillende culturen te realiseren. Tijdens het koken, moeten de leerlingen wel met elkaar communiceren om een goede maaltijd op tafel te zetten. Naast de communicatie wordt er ook vaak gesproken over de landen waar de leerlingen vandaan komen. Het mooie aan de klassen op de ISK, is dat deze multicultureel zijn, er zitten dus meerdere culturen in een klas. Bij kookopdrachten worden leerlingen met verschillende culturen/talen bij elkaar in een groepje geplaatst om er zo voor te zorgen dat leerlingen genoodzaakt zijn om in het Nederlands met elkaar te communiceren.

Door middel van een opdracht met gerechten die vrij geïnterpreteerd kunnen worden, koken de leerlingen vol trots voor hun eigen cultuur en laten ze zien wat ze weten over hun eigen land en/of cultuur. Het mooie hieraan is dat er verschillende groepjes zijn en dus ook verschillende gerechten worden geserveerd. Een van de leerlingen kwam met een bordje naar mij toe en zei: “meneer, kom maar proeven”. Op deze manier deelden zij een stukje van hun cultuur met mij en kon ik dus echt cultuur proeven. Ik vond het een erg mooi gebaar van deze leerlingen, omdat zij mij het gevoel gaven dat ze mij accepteerden en hun cultuur met mij wilden delen.

Na afloop van het koken, kregen de leerlingen een korte uitleg over Valentijnsdag en hoe dit in Nederland gevierd wordt. Vervolgens konden een aantal leerlingen aan de slag gaan met een mooie valentijnstaart om zo te ervaren dat Nederlandse mensen over het algemeen veel aandacht hechten aan speciale dagen als Valentijnsdag. Zo hebben de leerlingen zowel over hun eigen cultuur als over de Nederlands cultuur geleerd. De leerlingen die niet bezig waren met de taart konden een toetje maken, zodat iedereen iets kon eten tijdens het kijken van een film.

Afwassen

Op het moment dat de leerlingen onder het genot van een toetje een film aan het kijken waren, dacht ik te kunnen helpen door de restantjes vuile vaat af te wassen. Ik had de afwasborstel nog geen minuut in mijn hand en hij werd van mij afgepakt. “Meneer, u mag niet afwassen, dat doen wij” toen ik antwoorde dat zij de film konden kijken en ik het wel zou afwassen, werd deze uitspraak herhaald en vertelden ze mij dat ik kon gaan zitten om de film af te kijken. Persoonlijk zag ik dit als een stukje respect voor de docent en dit terwijl het mijn eerste les was aan deze klas. Wauw, wat een mooie ervaring.

Reacties

  1. 05 juli 2019 door Kees-Jan

    Leuke blogs, Deniz! Ik merk dat je met veel plezier de minor ingevuld hebt! Prima gedaan!
    Tot maandag,
    Kees-Jan