Interview: Marijke van Eijkeren, “Onderwijs is meer dan rekenen en taal”

Marieke is tweedejaars student Pabo Arnhem

Bij iedere pabostudent gaat een belletje rinkelen als ze de naam ‘Marijke van Eijkeren’ horen. Marijke is o.a. schrijfster van de succesvolle boeken ‘Pedagogisch- didactisch begeleiden’ en ‘Werken in het basisonderwijs’. Al eerder schreef ik een ode aan haar, omdat een pabostudent van de HAN echt niet zonder die boeken kan. Daarna bleek dat Marijke ook ónze hulp nodig had, namelijk bij de revisie van haar boeken.

Natuurlijk had ik als pabostudent nog een heleboel vragen voor Marijke. Dus stuurde ik haar een mail met de vraag of ik haar mocht interviewen. Dat mocht. Hieronder lees je het resultaat.

Wat vindt u zo fascinerend aan het onderwijs?
Goed onderwijs is de sleutel tot persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijk succes. Met name voor kinderen die in minder gunstige omstandigheden opgroeien kan de leerkracht het verschil maken.

Wat was vroeger uw lievelingsvak en waarom?
Tekenen. Lekker creatief bezig zijn.

En welk vak mocht wat u betreft direct afgeschaft worden?
Geen enkel vak. Eigenlijk vond ik elk vak wel leuk, zolang het maar niet om feitenkennis ging. Ik had wel een hekel aan topografie en jaartallen. Daar had ik erg veel moeite mee. Maar ik zie nu wel de waarde ervan in.

Als u niet over het onderwijs zou schrijven, waar schreef u dan over?
Ik schrijf ook over kinderopvang, maar een onderwerp wat mij ook erg boeit is de natuur.

Wie is uw inspiratiebron?
Als ik er een noem, doe ik de anderen tekort. De reformpedagogen zijn een bron van inspiratie, maar ook de moderne onderwijsvernieuwers. Liefde voor het kind is wat mijn inspiratiebronnen gemeen hebben.

Waar wordt te weinig aandacht aan besteed in het onderwijs?
De nadruk ligt nu wel weer erg op toetsresultaten. Natuurlijk moet de opbrengst van het onderwijs goed zijn. Maar onderwijs is zoveel meer dan rekenen en taal. Het is belangrijk dat kinderen zelfvertrouwen hebben, een positief zelfbeeld hebben, creatief zijn, sociaal zijn en dat zij respectvol met elkaar en de wereld omgaan.

 “ONDERWIJS IS MEER DAN REKENEN EN TAAL”

Welke verandering in het onderwijs kan niet snel genoeg doorgevoerd worden?
Veranderingen snel doorvoeren is nooit zo’n goed idee. Het is belangrijk om veranderingen goed door te voeren en waardevolle elementen uit het verleden te behouden. Vergeleken met de tijd dat ik naar school ging is het onderwijs er een stuk leuker op geworden. Leerlingen zijn actiever en meer betrokken bij het leren. Er wordt beter ingespeeld op verschillen tussen kinderen in leerstijl en leerbehoefte.

Is het lastig om objectief over onderwijsconcepten te schrijven die u niet aanspreken?
Dat valt wel mee. Maar ik schrijf denk ik wel enthousiaster over concepten die mij aanspreken.

Aan welk land kan Nederland een voorbeeld nemen wat betreft onderwijs en waarom?
Het onderwijs in Zweden ziet er wel heel aantrekkelijk uit. Er is veel aandacht voor wereldoriënterende vakken. Binnen het reguliere onderwijs is plaats, aandacht en expertise voor kinderen met verschillende leerbehoeften. En onderwijs en vrije tijd lopen in elkaar over. Maar misschien hoor je vooral de succesverhalen. In Nederland heb je ook fantastische scholen. Het gaat er uiteindelijk om dat een kind zich op school gehoord en gezien weet, dat het veel en met plezier leert en dat het zich in brede zin kan ontwikkelen.

 “DE OVERHEID ZOU JUIST MOETEN INVESTEREN IN ONDERWIJS”

Wat voor leerling was u vroeger?
Een gemiddelde, niet opvallende leerling.

Wie was vroeger uw favoriete leerkracht en wat maakte hem/haar zo bijzonder?
Op de lagere school hadden we in de tweede klas een hele aardige en lieve zuster (ik zat op een nonnenschool). Terugdenkend aan die tijd denk ik dat ze door haar persoonlijkheid en warme belangstelling voor elk kind een fijne sfeer wist te scheppen in de klas.

Heeft u nog tips voor leerkrachten met het oog op de veranderingen in het onderwijs door de bezuinigingen?
Bezuinigingen zijn nooit fijn. De overheid zou juist moeten investeren in onderwijs. Maar alleen maar mopperen op de bezuinigingen levert vooral negatieve energie op. Wees trots op je vak. Jij bent het belangrijkste gereedschap. Het gaat erom wat jij bereikt met de kinderen in jouw groep. Met enthousiasme voor je vak en creatief omgaan met de middelen die je hebt blijf je plezier in je werk houden.

Met dank aan Marijke van Eijkeren.

@WWW_Marieke

website Pabo Arnhem