Internationalisering in eigen land
Jasper van Suilichem, Vierdejaars student aan de lerarenopleiding geschiedenis.
Het afgelopen half jaar ben ik bezig geweest met de minor onderwijs in internationaal perspectief (vluchtelingenvariant). Dit is een relatief nieuwe minor waarbij het thema vluchtelingen centraal staat.
Ik heb voor deze minor gekozen omdat je als docent vroeg of laat in aanraking komt met leerlingen die een asielprocedure hebben doorlopen. Daarnaast is het een thema van alle tijden.
De minor is voor een groot deel zelf in te vullen. Ik heb ervoor gekozen om zoveel stage te lopen op een ISK school. Het afgelopen half jaar heb ik 3 dagen in de week stage gelopen op ISK ’t Venster in Arnhem. Hier gaf ik les aan vluchtelingen en migranten tussen de 15 en 18 jaar oud. Met plezier heb ik hier M&M en rekenles gegeven aan leerlingen uit verschillende landen zoals onder andere Eritrea, Syrië, Irak, Sudan, Palestina en Uganda. Omdat er op het ISK kleine klassen zijn is er veel tijd voor persoonlijk contact. Hierdoor voelen leerlingen zich snel op hun gemak en leren ze beter. Het plezier wat deze leerlingen uitstralen, het respect wat ze naar docenten uiten en de goede sfeer op ISK ’t Venster heeft ervoor gezorgd dat ik met een grote glimlach terugkijk op mijn stage.
Naast mijn stage heb ik een gezamenlijk onderzoek naar de asielprocedure en inburgering gedaan met de andere studenten van de minor. We zijn langs geweest bij verschillende instanties die te maken hebben met deze procedure. Hierdoor hebben we onder andere geleerd welke stappen een asielzoeker doorloopt om een vergunning te krijgen en in te burgeren, waar asielzoekers in dit proces op vastlopen, waar instanties op vastlopen en wat de rol van social media is op het beeld van asielzoekers.
Omdat er veel vrijheid binnen de minor is om zelf te kiezen wat je wil gaan doen, heb ik ervoor gekozen om een studiereis naar Jeruzalem te maken. Hier heb ik onderzoek gedaan naar de integratie van Ethiopische joden. Door middel van dit onderzoek kwam ik erachter dat de integratie in Israël totaal anders verloopt, en ook andere problemen met zich meebrengt. Net zoals in het christendom zijn en in het jodendom veel verschillende stromingen. De Ethiopische joden hebben een hele andere invulling van het geloof. Dit leidt tot veel onderlinge problemen tussen joden in Israël. Ik vond het in eerste instantie erg lastig om vreemde mensen in het buitenland aan te spreken. Maar gedurende mijn reis ging dit steeds makkelijker, en kwam ik in contact met interessante mensen.
Een van de eisen van deze minor was het leveren van een onderwijsproduct. Bijvoorbeeld een lessenserie of een nieuwe werkvorm. Ik heb er voor gekozen om een escape room te maken om leerlingen uit het reguliere onderwijs kennis te laten maken met het pad wat een vluchteling af gaat vanaf het aankomen in Nederland tot het afronden van de inburgering.
Terugkijkend op mijn minor heb ik mijzelf als persoon erg veel kunnen ontwikkelen. Met veel plezier heb ik lesgegeven aan leerlingen met verschillende achtergronden en verschillende niveaus. Ik heb mijn creativiteit kunnen gebruiken om zelf een grote werkvorm op te zetten. En ik heb nu meer inzicht over de processen die vluchtelingen moeten doorlopen voor een verblijfsvergunning en een succesvolle integratie in de maatschappij.