In 2016 gaan we gewoon nog even door…

IMG_20160109_172806 (2)

 

 

 

 

 

 

 

 

Radoyca Ansano, student minor Drama en theater

Voor mijn minor drama en theater in het onderwijs heb ik een blog bijgehouden en hierin heb ik verslag gedaan van mijn stages die ik heb gelopen in de afgelopen half jaar. Hierbij 1 van mijn blogs.

In de laatste schoolweek van 2015 hebben wij van het theaterstuk “Het verboden fruit” onze try-out gehad. Spannend!!! 🙂

Poeh, wat was ik nerveus! Ik was zo bang dat ik mijn tekst niet meer zou weten (tijdens de repetities struikelde ik al een paar keer over mijn woorden, waardoor ik mezelf ging verbeteren en dat was natuurlijk niet om aan te zien) en ik ken mezelf, in dit soort situaties kan ik moeilijk improviseren, want ik ben dan alleen maar aan het bedenken wat mijn tekst nou ook alweer was. Gelukkig verliep de try-out goed en hebben we bewezen dat wij in staat zijn een toneelstuk te maken en op te voeren.

Er kwamen een aantal leerlingen van een docenten opleiding van de HAN kijken, onze docenten en een aantal docenten van MBO-scholen waar wij ons theater “Het verboden fruit” mogen gaan opvoeren. Na ons optreden kregen wij feedback van het publiek. Hierdoor hebben wij ons stuk kunnen aanpassen. Het zijn geen grote aanpassingen geworden, maar we hebben bijvoorbeeld de clubscene ingekort want die duurde te lang, de arrestatie-scene is aangepast, we hebben allemaal ons spel aangepast, we moesten namelijk allemaal aan ons spel werken, zodat we beter onze emoties laten zien. Ik moet bijvoorbeeld meer wanhoop, irritatie en frustratie laten zien, omdat mijn personage, de arts in opleiding, het niet leuk vindt dat er nou alweer iemand in het ziekenhuis is opgenomen vanwege drugsgebruik.

In de eerste week van het nieuwe jaar hebben we ons theaterstuk voor een aantal klassen met studenten van een lerarenopleiding van de HAN gespeeld, waaronder Biologie, Duits en Wiskunde. Ook hierbij hebben wij gevraagd om feedback, maar we hadden de feedback van de vorige klassen er al in verwerkt. Ook nu weer zullen we de feedback meenemen. We hebben ook een aantal stelling bij de toekomstige docenten neergelegd zoals: Is het oké als je als docent in het bijzijn van leerlingen drinkt of rookt? School moet leerlingen die drugs hebben gebruikt naar huis sturen? Als ik merk dat drugs een rol spelen in de klas, ga ik het gesprek aan met de leerlingen?

Wanneer wij gaan spelen voor de MBO-leerlingen gaan we ook d.m.v stellingen met ze in gesprek. Het zijn dan andere stelling dan hierboven zijn beschreven.

Tot eind januari spelen we in Eindhoven, Breda en Roosendaal op MBO scholen. Spannend! 🙂

Toedels