Ik en de Gouden Eeuw

Joep Thijssen, tweedejaarsstudent Pabo

Op de Han Pabo is het mogelijk om je in te schrijven voor Masterclasses. In het tweede blok van dit jaar heb ik de masterclass ‘ik en de Gouden Eeuw’ gevolgd. De vraag was hoe je een dergelijke culturele omgeving kunt gebruiken in de klas. In de masterclass heb ik samen met medestudenten het cultureel project ‘Ik en de Gouden Eeuw’ van het Rijksmuseum doorlopen. Hieronder deel ik mijn ervaringen…

Ik en de Gouden eeuw
Aan het begin van de masterclass heb ik een test ingevuld op de site van het project ‘de Gouden Eeuw’. De bedoeling was om mijn medestudenten te koppelen aan een bekend persoon uit de Gouden Eeuw (zoals Rembrandt van Rijn of Hans Vos) op basis van eigenschappen. Dit was lastig omdat ik mijn medestudenten niet goed kende. Zij zitten in verschillende klassen van het tweede jaar. Desondanks vond ik het een leuke werkvorm.

Ik en Gerrit de Veer
Mijn medestudenten koppelden mij aan de schrijver Gerrit de Veer. In de les onderzochten we wie hij was in de Gouden Eeuw. Ik kon me wel vinden in het rustige karakter van Gerrit de Veer. Ik vind het leuk om te schrijven en ik zie mezelf ook als een rustige jongen zoals Gerrit de Veer.

Ik en Nova Zembla
Er waren twee verhaallijnen. Ik maakte deel uit van de verhaallijn van Willem Barentsz (Nova Zembla). De andere verhaallijn betrof Rembrandt van Rijn. Samen met een aantal medestudenten onderzochten we de personen in de verhaallijn Willem Barentsz. Hierbij gebruikte ik internet en het verhaal van Nova Zembla. Dit was de voorbereiding op het bezoek aan het Rijksmuseum  in Amsterdam.

Ik en het Rijksmuseum
Op 3 februari 2017 bezochten we voor de masterclass het Rijksmuseum in Amsterdam. We kregen op een speelse manier een rondleiding door het museum. We gedroegen ons alsof we kinderen waren. De gids/acteur die de de rondleiding gaf maakte gebruik van de werkvorm ‘teacher in role’. Soms was hij de persoon uit een van de beide verhaallijnen en soms de gids van het Rijksmuseum die ons voorzag van informatie. Door en rol aan te nemen, stimuleerde hij onze betrokkenheid. We kwamen langs vele schilderijen met personen uit de Gouden Eeuw. De gids vroeg ons aan welke persoon we gekoppeld waren. Het was grappig om jezelf zo te zien op een oud portret met het verhaal erachter. De gids vertelde het verhaal rondom de persoon op een boeiende wijze.

Na de rondleiding gingen we naar een ander gebouw dat hoorde bij het Rijksmuseum. De gids vertelde op een leuke manier de verhalen van Rembrandt van Rijn, Willem Barentsz en Hugo de Groot. Bij het verhaal van Hugo de Groot zaten we gebukt in een houten kist, terwijl we luisterde naar het verhaal van Hugo de Groot. Dit was een spannende ervaring door de enge geluiden en het gekraak van de bewegende vloer.

Aan het einde voerden we onze eigen verhaallijn als een toneelstukje op. De tekst was gemaakt door het Rijksmuseum. We speelden allemaal de eigen rol waaraan we door de medestudenten gekoppeld waren.

Een echte aanrader!
Wat ik die dag heb beleefd, is normaliter bestemd voor kinderen van de basisschool (trailer Rijksmuseum). Als de mogelijkheid zich voordoet, zal ik deze aanpak zeker met kinderen toepassen. Er werd veel gebruik gemaakt van verschillende werkvormen (teacher in rol, je klasgenoten ranken, etc.). en de vaardigheden van de kinderen worden gestimuleerd zoals samenwerken & creatief zijn. Deze aanpak is daarom een aanrader voor iedere student & leraar.