“Ik ben Jamilla en wie ben jij?”

“Ik ben Jamilla en wie ben jij?”

Deze week praten we met Raisa, tweedejaars ALPO-student. Raisa is naar de ALPO in Nijmegen gekomen vanwege de leuke/gezellige stad. Ook heeft ze het erg naar haar zin op haar stage bij de kleuters. Zo vertelt ze: ‘Kleuters hebben het hart op de tong. Een kleuter kwam in de pauze trots naar ons toegerend: ‘JUF, ik heb de letter mmmm gepoept.”

Raisa stelt zich kort voor: ‘Hoi! Ik ben Raisa, 19 jaar en zit in ALPO 2. Vanaf het begin van mijn opleiding woon ik al op kamers in Brakkenstein. Ik speel bij V.V. Trekvogels VR1 en train/coach het JO8-1 team van diezelfde club. Ook zit ik in 2 commissies bij Postelein: introductiecommissie en mediacommissie.’

Waarom heb je voor de Academische Pabo gekozen?
Toen ik in VWO 6 moest kiezen, had ik geen idee wat ik wilde doen. Ik zei vroeger altijd tegen vriendinnetjes die juf wilde worden: ‘Meen je dat? Dat lijkt me echt saai.’ De combinatie van theorie en praktijk sprak mij echter heel erg aan. Het is een van de weinige studies die dit op zo’n manier combineert.

Waarom de HAN?
Ik heb voor de stad gekozen in plaats van specifiek voor de opleiding. Nijmegen sprak mij erg aan, het is een gezellige en knusse stad, niet te groot en niet te klein. Als ik door Nijmegen loop, heb ik het gevoel dat je welkom bent, dat vind ik fijn.

Wat is het leukste/gekste wat je tijdens je stage hebt meegemaakt?
Kleuters hebben het hart op de tong. Een kleuter kwam in de pauze trots naar ons toegerend: ‘JUF, ik heb de letter mmmm gepoept.’ Een betekenisvollere situatie voor het aanleren van een letter kun je denk ik niet hebben. Kleuters laten mij elke stagedag wel een keer lachen om hun onbevangenheid. Daar kan ik echt van genieten.

Hoe wil je later herinnerd worden als docent?
Ik wil herinnerd worden als een docent die haar leerlingen plezier gaf op school. De grappige docent die ze veel kon leren. De docent waar ze naartoe konden als ze mij nodig hadden.

Welk specialisme vind je het meest interessant? Welke kant wil je op?
Naar aanleiding van het vak inleiding onderwijswetenschappen, wil ik (hoogstwaarschijnlijk) op de universiteit de richting onderwijskunde op. Vorig jaar dacht ik dat ik de bovenbouw het leukst vond, ik heb het echter ook erg naar mijn zin bij de kleuters. Mijn voorkeur daarvoor is dus nog niet echt duidelijk.