“Ik ben Jamilla en wie ben jij?”

“Ik ben Jamilla en wie ben jij?”

Welkom bij mijn tweewekelijkse interview! Vandaag spreken we met Janneke, een tweedejaars ALPO-student! Janneke is 20 jaar oud, komt uit omgeving Ede en speelt gitaar, leest veel, is creatief en borrelt graag samen met vriendinnen!

Waarom heb je voor de ALPO gekozen?
“Van kleins af aan wilde ik eigenlijk al juf worden” vertelt Janneke. Toen ze op zoek was naar een studie en de ALPO voorbij zag komen wist ze dat ze hier eens een kijkje moest gaan nemen. Bij de open dag werd haar snel duidelijk dat dit haar studie zou worden. Waarom? “Met deze opleiding kan ik juf worden, maar ook nog een hele andere kant op gaan met de Bachelor Pedagogische Wetenschappen. Ook trok de afwisseling van praktijk en theorie mij erg aan. Je hebt vanaf het eerste jaar al elke week minimaal één dag stage in het basisonderwijs!”

Waarom de HAN?
Eigenlijk wilde Janneke de ALPO in Utrecht volgen, ze heeft dit dan ook een jaartje gedaan. Vanwege omstandigheden is ze in Utrecht gestopt, maar omdat Janneke toch helemaal op haar plek zat op de ALPO besloot ze om in Nijmegen opnieuw aan het eerste jaar te beginnen!

In Utrecht is de PABO gecombineerd met onderwijswetenschappen, in Nijmegen merkte Janneke dat ze de combinatie met pedagogische wetenschappen veel leuker vindt! “Hier in Nijmegen leer je vanuit verschillende invalshoeken kijken naar kinderen, jongeren en hun opvoeders. De stof gaat dieper en dit trekt mij meer dan dat ik tot nu toe in Utrecht had, daar stond het onderwijs namelijk meer centraal.”

Wat is het leukste/gekste wat je tijdens je stage hebt meegemaakt?
Janneke vertelt dat eigenlijk op bijna elke stagedag wel leuke of gekke dingen gebeuren, een keuze maken is daarom erg lastig. Wel vindt ze de speciale dingen, zoals Sinterklaas of een schoolreisje, altijd erg leuk. “Je ziet de leerlingen dan op een andere manier, vaak vinden ze het ook erg leuk dat jij er ook bij bent en zien ze je ook echt als juf!”

Janneke vertelt verder over een specifiek moment in haar stage: “Ik had in mijn stage in groep 3 een momentje van trots. Ik had op een stagedag een activiteit geïntroduceerd, waarbij de leerlingen tussen de lessen door even konden bewegen. De volgende week, toen ik het nogmaals met de leerlingen deed, kwam ik erachter dat mijn mentor de rest van de week deze activiteit ook met de kinderen had uitgevoerd. Dit zorgde voor een moment van waardering en liet mij zien dat jouw ideeën als stagiaire ook jouw mentor kunnen inspireren.”

Hoe wil je later herinnerd worden als docent?
“Als leerkracht hoop ik dat de leerlingen een fijne tijd hebben gehad in mijn klas, waarbij ze met mij, als leerkracht, en met elkaar konden lachen en huilen. Ik hoop dat de sfeer in de klas zo was dat iedereen zich veilig voelde en zichzelf kon zijn. Daarnaast hoop ik dat de leerlingen de tijd in mijn klas ook zien als een periode waarin ze veel geleerd hebben, zowel op vakgebied als op sociaal-emotioneel gebied.”

Welk specialisme vind je het meest interessant? Welke kant wil je op?
Op dit moment denkt Janneke eraan om een master in orthopedagogiek te gaan doen. Ze ziet zichzelf niet vijf dagen per week voor de klas staan en wilt ook graag iets anders doen. De Master Orthopedagogiek spreekt haar aan omdat ze in haar stage heeft ervaren hoe de kennis van dit vakgebied te pas kan komen bij het verklaren van gedrag van bepaalde leerlingen. Ook lijkt het Janneke interessant om bij een instelling met betrekking op gedragsproblemen en ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jongeren te gaan werken.