Ieder huisje heeft zijn kruisje; pesten

Michelle is eerstejaars student deeltijd lerarenopleiding Engels

Je weg vinden op school kan voor sommige leerlingen een echte uitdaging zijn. Invloeden van thuis kunnen een rol spelen of het niveau waarop je les krijgt is misschien te hoog. Maar wat nu als het je medeleerlingen zijn die er voor zorgen dat jij je niet kunt concentreren op je studie en je schoolcarrière tot een ware hel maken?

Pesten
Het woord alleen al bezorgt me rillingen. Tijdens mijn stageweken ben ik er weer mee in aanraking gekomen en dit riep wegstopte gevoelens op. Nu was echter niet ik degene die deze keer in de positie stond van “gepeste”, maar een van mijn leerlingen. Alleen nu bekijk ik het eens door de bril van docente.

Maar hoe ga je nu eigenlijk om met pesten als docent zijnde en wat kun je doen? Sommige dingen leer je nu eenmaal niet op school en dit is een van die onderwerpen waar je pas in de praktijk mee te maken krijgt. Het liefst zou ik het erin willen schreeuwen, bij de pestkoppen, wat ze iemand aan doen, maar uiteindelijk weet je toch dat hier het probleem niet mee opgelost is. Dus wat dan?

Het is en blijft een terugkerende probleemsituatie die zich in het dagelijks leven voor doet. En nog altijd is het ei van Colombus niet gevonden. Je wilt de leerling ondersteunen in hetgene dat hij/zij nu doormaakt, terwijl je ook op wilt treden richting de pestkoppen. Tegenwerkend is het gebrek aan besef in het puberbrein, dat naar mijn mening nog niet volledig ontwikkeld is. En terwijl jij als docent zijnde dan een boekje opendoet van wat wel en niet kan, in hoeverre dringt dit dan ook daadwerkelijk door bij ze?

Tijdens het schrijven van dit blog, zie ik het herhaaldelijke gebruik van vraagtekens. Dit geeft ook wel aan op welk punt ik me momenteel bevindt. Enkele gesprekken met verschillende leerlingen zijn al geweest, maar dit heeft nog niet geleid tot een betere situatie. De volgende stap die genomen gaat worden is het verwisselen van de vaste plaatsen in de klas in de hoop dat dit tot een betere sfeer zal leiden. Daarnaast ga ik zelf eens in gesprek met mijn leerling, om wat ervaring uit te wisselen. Die negatieve sfeer moet in ieder geval gedraaid worden naar iets positiefs. Maar wat kunnen volgende stappen nog worden? Het eind van het schooljaar hangt ons boven het hoofd en het voelt alsof ik tegen de stroom in aan het roeien ben..

Website deeltijd lerarenopleiding Engels

Reacties

  1. 23 mei 2011 door Ilja van Bree

    Hoi Michelle. Een heel actueel onderwerp momenteel! Op TV zijn er regelmatig docu’s over pesten te zien. Heb je al eens op op de website http://www.pestweb.nl gekeken? Daar vind je een pagina met allemaal filmpjes over pesten. Wellicht heb je er wat aan.

  2. 23 mei 2011 door Michael

    Dag Michelle,
    Ik zie dat je in jouw eerste jaar van je opleiding zit. Het is dan erg heftig om met dit soort problematiek om te gaan, naast het concentreren op de inhoud van de lessen. Wees daarom dan ook niet bang om dit probleem waar je tegen aanloop bespreekbaar te maken met je SPD en om tips te vragen bij de mentor. Het klinkt misschien hard, maar als er gepest wordt in een klas is dat ten eerste een probleem van de mentor, hij of zij is het eerste aanspreekpunt van de klas en voor jouw over de klas. Zorg dus dat je die erbij betrekt. Probeer het ook niet teveel “jouw probleem” te maken. Maar probeer, mocht je daar de tijd voor hebben, het samen met de mentor op te lossen.
    De sfeer in de klas kan je als docent voor een groot deel zelf bepalen, als stagiair is dat echter erg moeilijk, zeker als je ze niet vanaf het begin van het jaar heb gehad. Als de sfeer in de klas slecht is richt je dan op een aantal doelen wat jij echt niet vind kunnen. Geef aan dat je erop gaat letten en wat je gaat doen als ze toch de grens over gaan. Denk bijvoorbeeld aan schelden; spullen afpakken en van dat soort duidelijk zichtbare of voor jou hoorbare dingen. Daarvoor moet je voor jezelf wel duidelijk hebben wat je wil met de klas in deze laatste lesweken. Want veel tijd heb je niet meer dit schooljaar. Veel succes!

  3. 23 mei 2011 door Henning

    Ik zit in het tweede jaar van mijn opleiding en ik heb nog niet gemerkt dat een van mijn leerlingen wordt gepest. Daarom kan ik ook niet vanuit eigen ervaringen schrijven, maar alleen vanuit mijn gevoel.

    Wat jij beschrijft lijkt me inderdaad lastig. Jij hebt als docent natuurlijk het doel de leerlingen zo veel mogelijk te leren en dat kan alleen met een leuke sfeer. Deze wordt gestoord door zo een pestgedrag en natuurlijk komen ook veel emoties naar boven als jij als docent iets niet eerlijk vindt – zeker als je bepaalde dingen als leerling zelf moest meemaken.

    Wat kun je doen? Waardeer positief gedrag en reageer aangepast op negatief gedrag van de leerlingen tijdens jouw lessen. Alles andere moet volgens mij in overleg met de mentor gebeuren. Ook omdat het schooljaar niet meer lang duurt en dat soort problemen toch blijft bestaan.
    Jij bent stagiaire om je te ontwikkelen – niet om de wereld te redden.
    Ook zie ik het aanspreken van de mentor niet als wegschuiven van verantwoordelijkheid maar als een initiatief om de leerling(en) echt te helpen. Door zoiets aan te spreken heb je al heel veel gedaan volgens mij!

    Success in iedergeval!