Het leven als een wervelwind
Tom is docent aan Pabo Arnhem
Regel 1: niemand is ‘niets’ van zijn levensbeschouwing;
Regel 2: elk kind heeft een levensbeschouwelijke dimensie die het moet ontwikkelen;
Regel 3: elke leerkracht heeft als taak om een kind te begeleiden bij zijn levensbeschouwelijke ontwikkeling;
Regel 4: althans, dat vind ik.
Maar wat is dat eigenlijk, levensbeschouwing? Of levensbeschouwelijk ontwikkelen? Vroeger was het duidelijk. Je leerde gewoon hoe het zat binnen een bepaalde godsdienst (katholiek of protestants) of het hele onderwerp werd gewoon vermeden (openbaar). Maar ja, toen ging alles schuiven. Protestanten wilden niet meer allemaal hetzelfde zijn en op openbare scholen kwamen mensen voor wie godsdienst wel belangrijk was. Maar ja, als je niet meer een bepaalde geloofstraditie over wilt dragen, wat houdt dit vak dan wel in?
Tot nu toe werd hier op hoog niveau wel over nagedacht maar het bleek erg moeilijk om dit te vertalen naar een eenvoudig concept dat echt ingang kon vinden in het basisonderwijs.
Levensbeschouwelijk begeleiden
Daarom ben ik meer dan trots dat ik aan jullie, als eersten, mag presenteren (tatatataaaaaa) een filmpje waarin ik probeer uit te leggen wat dat nou eigenlijk is, levensbeschouwelijk begeleiden. Ik zeg even niets meer, ga er rustig voor zitten, en daarna weet je het…
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=46r3Tr7UYnY[/youtube]
Wat betekent dit dan voor het onderwijs?
Regel 5: levensbeschouwing is als een wervelwind;
Regel 6: levensbeschouwing is rust en orde scheppen in die wervelwind, onder andere door keuzes te maken;
Regel 7: levensbeschouwing is om allerlei losse onderdelen samen te puzzelen tot een zinvol geheel;
Regel 8: leuk hè?
Tom Schoemaker