Het jenaplantraject op HAN pabo

  Sandra Smits, docent HAN Pabo Nijmegen

Bij de ingang van het I/O gebouw op Kapittelweg 35 in Nijmegen hangt een mooi bord aan de gevel van de Nederlandse Jenaplan Vereniging, de NJPV. HAN pabo heeft namelijk een licentie om studenten op te leiden voor het jenaplancertificaat, waarmee de HAN tot een jenaplan opleidingsinstelling behoort. Afgelopen twee jaar zijn er al verschillende studenten geweest die het jenaplantraject met veel plezier doorlopen hebben. Dat was eerst nog een extra-curriculair aanbod, maar vanaf schooljaar 16/17 is het jenaplantraject ingebouwd in het nieuwe curriculum van de kernfase. Ter voorbereiding hierop krijgen eerstejaars pabostudenten aan het einde van pabo 1 een hoorcollege over jenaplanonderwijs en informatie over het jenaplantraject. Studenten die interesse hebben in het jenaplantraject, gaan vervolgens op de scholenmarkt in juni solliciteren bij een jenaplanschool, zodat ze in de kernfase stage kunnen lopen op een jenaplanschool. In de kernfase volgen deze studenten drie masterclasses jenaplan; een masterclass over de pedagogische grondhouding, een masterclass over basisactiviteiten en een masterclass over groepsprocessen en groeperingsvormen.

Wat is nu zo leuk aan jenaplanonderwijs? Waarom zouden studenten dit jenaplantraject moeten gaan volgen? Voor welke studenten is dit traject geschikt?

Het jenaplantraject is interessant voor studenten die:

  • verder willen kijken dan het reguliere onderwijs en hierin een nieuwe uitdaging zoeken
  • nieuwsgierig zijn naar een vernieuwend onderwijsconcept en dit willen verkennen
  • zich graag willen verdiepen in hun eigen onderwijsvisie
  • graag hun handelen vorm willen geven vanuit een vernieuwend onderwijsconcept
  • aandacht willen besteden aan verschillende ontwikkelingsgebieden: niet alleen aan de cognitieve ontwikkeling, maar juist ook aan bijv. de sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling en kunstzinnige vorming
  • een uitdaging zoeken in andere organisatie- en werkvormen en klassenmanagement. Denk hierbij aan:
  • het werken in heterogene stamgroepen (groep 1-2, groep 3-4-5, groep 6-7-8)
  • het werken in wisselende groeperingsvormen
  • klassendoorbrekend werken
  • adaptief begeleiden en instructies geven in kleine groepjes of individueel aan de instructietafel
  • verschillende werkvormen inzetten met het accent op samenwerken
  • zichzelf willen profileren en kiezen voor een extra certificaat (jenaplan)
  • graag thematisch en vakoverstijgend werken om zo een krachtige leeromgeving te creëren (denk aan wereldoriëntatie)
  • het belangrijk vinden dat de school niet alleen een werkgemeenschap is, maar ook een leefgemeenschap: onderwijs maak je samen
  • leiding willen geven aan een groep waarin je kinderen stimuleert tot samenwerken, elkaar helpen, samen overleggen en onderling afspraken maken.

In de cirkel Arnhem /Ede/ Nijmegen / Boxmeer zijn de meeste jenaplanscholen van Nederland gesitueerd (ongeveer 25). Elke leerkracht die werkt op een jenaplanschool, moet uiteindelijk in het bezit zijn van een jenaplandiploma. Dit wordt vaak op jenaplanscholen in teamverband geregeld met nascholingen; de opleiding voor het jenaplandiploma is een post-hbo traject. Het is gunstig voor studenten die gaan werken op een jenaplanschool, als ze al de nodige kennis over jenaplanonderwijs hebben opgedaan in het jenaplantraject op de pabo.

Contactpersonen voor het jenaplantraject op HAN pabo zijn Bernadet Tijnagel (pabo Arnhem) of Sandra Smits (pabo Nijmegen).