Het HANGen project: Participatory Art als onderdeel van een nieuwe onderwijsomgeving
Inge Leuverink, docent Pedagogiek en Onderwijskunde.
Dit jaar afstuderend aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving. In het kader van mijn afstuderen onderzoek ik de mogelijkheden van art based education en participatory art. Een onderdeel daarvan is het project “HANgen” . Met een groep gebruikers van het I/O gebouw (docenten, medewerkers, studenten) als creatieve denktank, werken we aan een ontwerp voor een hangend kunstobject voor ons gebouw.
Er gebeuren mooie onderwijszaken in Nijmegen! Zo is in september de Bildung Academie Nijmegen opgericht door enkele studenten en medewerkers van de HAN, de RU en het ROC (https://www.nationaleonderwijsweek.nl/agenda/15-oprichtingsbijeenkomst-bildung-academie-nijmegen) . Het is bedoeld “voor en door studenten, docenten en andere belangstellen die samen hun eigen onderwijsomgeving willen bouwen waarin hun persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling centraal staat. “ Het gaat om een onderwijsprogramma waarin ook ruimte is voor de ontwikkeling van inlevingsvermogen, daadkracht en expressiviteit. Ruimte voor studenten om te ontdekken wie ze zijn, waar ze in geloven, hoe dat het contact met de ander bepaalt. Meer ruimte voor de vormende, meer zachte en kwetsbare kant van educatie.
Dat betekent meer ruimte voor inbreng van degene die het onderwijs “ondergaat”.
In de actuele kunst zie ik een vergelijkbare ontwikkeling. Steeds meer kunstuitingen geven ruimte aan de toeschouwer. De innerlijke waarde van een kunstwerk bestaat immers bij de gratie van de toeschouwer. Veel hedendaagse kunstenaars kiezen voor thema’s die niet particulier zijn, maar de samenleving raken, die over de wereld van de toeschouwer gaan. Een stap verder gaat Participatory Art; de toeschouwer wordt co- kunstenaar en zo mede- eigenaar van het kunstwerk. Samen op een kunstzinnige manier aan de slag. Ook hier wordt ruimte gegeven aan een uiterst persoonlijk proces. Ontdekken waar je talent ligt, de tegenslagen en de flow ervaren, in contact met anderen. Een ontmoeting waarbij niet de woorden, maar het beeld communiceert.
Dat is waarom ik geloof dat kunst, zeker in de vorm van Participatory Art, een onmisbaar onderdeel is binnen de onderwijsomgeving die de Bildung Academie voor ogen heeft.
Ik ervaar dat nu in het HANgen Art Project, een vorm waarmee het bovenstaande concreet wordt gemaakt. Voor letterlijk iedereen is er de kans om mee te doen aan de uiteindelijke uitvoering van het kunstwerk. Ervaar zelf de verbindende werking van het beeld . Ga het gesprek aan met de kunstenaars van de HANggroep en vraag hen wat de bijeenkomsten van het HANgen Art Project ze opgeleverd hebben.
Noteer het in je agenda en doe met ons mee in de kantine van het I/O gebouw op de Open Dag , 13 januari 2018!