Het blijft toch spannend die stage..
Janne is derdejaars student Pabo Groenewoud Nijmegen
Na al vier stages te hebben gelopen in de afgelopen twee jaar pabo (groep 1/2 , 3, 5 en 8) blijft het toch weer spannend om te horen waar je je vijfde stage gaat lopen. Dit jaar ben ik begonnen met mijn ‘ verdieping’. Dat wil zeggen dat ik zelf mocht aangeven in welke ‘ bouw’ ik stage wilde gaan lopen. Voor mij werd dat de bovenbouw. Waarom? Omdat ik wat meer uitdaging vind in de hogere groepen!
De stageschool en klas
Deze keer werd het voor mij Openbare Basisschool T Startblok in Elst. Ook werd het deze keer geen ‘normale’ stage, maar een projectstage. Het project is gericht op het Daltononderwijs. Samen met nog twee andere studenten doe ik onderzoek naar de visie van de school, leerkrachten, ouders en kinderen op Daltononderwijs. In plaatst van twee volle dagen in de stage, sta ik deze stageperiode alleen donderdag voor de klas, en werk ik woensdagen buiten de klas aan dit project. Ik was natuurlijk ook erg blij met mijn stagegroep, groep 5!
De avond ervoor
De avond voordat mijn eerste dag begon heb ik natuurlijk eerst uitgezocht hoe ik moest reizen naar deze stageschool. De 9292OV site komt dan natuurlijk erg goed van pas! Na drie keer te hebben overgelezen hoe laat ik moest vertrekken, welke bus ik moest hebben, waar ik moest uitstappen en hoe ik vervolgens naar de school moest lopen, kon ik met een gerust hart gaan slapen. Tenminste dat dacht ik ..
De eerste dag
Slecht geslapen, niet kunnen ontbijten (dat kan ik normaal al slecht, nu helemaal) en maar moe op de fiets gestapt richting centraal station Nijmegen. Toch worden die stomme zenuwen met het jaar minder, gelukkig! Na een half uurtje stond ik dan in Elst, en de school was ook prima te vinden. Na een korte kennismaking met mijn mentor vielen de zenuwen dan ook meteen weg. Ik werd even kort wegwijs gemaakt in de school, en heb me even aan alle leerkrachten voorgesteld (alle namen onthouden is een tweede ..). Om half negen zag ik dan ook 29 nieuwsgierige gezichtjes mijn kant op kijken!
Kennismaken
Een kennismakingsactiviteit verzinnen blijf ik lastig vinden. Je komt begin november een klas binnen, alle kinderen kennen elkaar al, dus krantenmeppertje zit er niet in. Ik heb er dan ook voor gekozen om een soort paspoortje van mezelf te maken en in een powerpoint te zetten. Op die manier leren de kinderen wat meer over mij, en ik merk dat ze dit vaak ook aanspreekt. Vooral als je er een aantal leuke filmpjes tussen propt! Daarna mochten ze zelf een paspoortje invullen. Ik weet hierdoor bijvoorbeeld al dat Dieko graag geheimagent wil worden, en Esmee die van rekenen houdt wil slim worden (‘want van rekenen word je slim!’).
De vraag: ‘Wat moet een goede juf of meester kunnen?’, doet het vaak ook goed. De antwoorden: ‘Op tijd komen!’, ‘Goed kunnen nakijken!’ en ‘Goed kunnen vertellen!’ komen vaak voorbij (ik had na de basisschool dus al voor de klas kunnen gaan staan volgens deze kinderen!). Maar de vraag ‘Moet een juf of meester ook streng zijn, of juist niet?’, komt ook op leuke antwoorden uit.
De avond erna
Toch blijken die zenuwen dan helemaal niet nodig te zijn geweest. Een leuke dag vol nieuwe indrukken en nieuwe ervaringen. Het blijft leuk hoe de kinderen tijdens je eerste dag op je reageren, hoe nieuwsgierig ze zijn en de meeste gekke vragen aan je stellen (‘Wat is de lievelingskleur van je broertje?’). Zo’n eerste stagedag maakt me er echt weer van bewust hoe graag ik leerkracht wil worden!
Meer informatie over Pabo Groenewoud Nijmegen
Wat een mooi verhaal Janne, die ervaring van je eerste kennismaking met de kinderen. Volgens mij is het alleen maar goed als je een beetje zenuwen hebt hierbij. Dan ben je er ook ècht serieus mee bezig. Leuk.
Hoe gaan de voorbereidingen van je stage in Nepal in januari?
Hahah, mooi die eerlijke antwoorden van kinderen! Ik zie het gewoon voor me…