Heftig maar super leerzaam
Kristel is tweedejaars student Pabo Arnhem
Na deze hele lange tijd wil ik jullie alsnog wat vertellen over een stage die ik heb meegemaakt in het speciaal onderwijs. Ondanks dat deze stage maar twee dagen duurde, veel te kort, is het mij echt gigantisch goed bijgebleven. Het was zelfs zo indrukwekkend, dat ik er bijna iedere dag nog wel over na denk, hoeveel respect ik heb gekregen (misschien onbewust ook al wel had) voor lichamelijk en geestelijk beperkten.
Mariëndael
Tijdens de zogeheten so-stage liep ik twee dagen mee in het speciaal onderwijs op het Mariëndael te Arnhem. Deze school focust zich op kinderen met een lichamelijke of geestelijke beperking of langdurig zieke kinderen. De stage was bedoeld als een soort snuffelstage en hierbij hoorde een opdracht om een folder te maken over passend onderwijs, een soort onderwijs waarin je op iedere behoefte van een kind kunt afstemmen, individueel.
Hoe dan?
Toen ik op de stage aankwam, zag ik meteen al dat het totaal anders was. Kinderen werden met busjes gebracht en veel kinderen zaten in rolstoelen; dat was al heftig. Maar zodra ik de school binnenkwam, was het een prima sfeer: de kinderen waren vrolijk en school was super! Zo mooi om te zien wat school voor kinderen kan betekenen en hoe leergierig kinderen zijn.
Na een korte inleiding van de directrice was het tijd voor een rondleiding. Vrijwel alle hulp dat buiten de klas om gaat, zat intern. Je kunt hierbij denken aan logopedie, fysiotherapie en werkgroepen. Aangekomen in de klas viel me meteen wat op: het meubilair in de klas. Alles was aangepast. De klas zat in een U-vormige opstelling en de stoelen en tafels waren voor sommige kinderen anders (leuningen, klaptafels).
Ik stelde me samen met een andere studente voor aan de klas en meteen werden we opgenomen in de klas. Super vonden de kinderen het, zo even twee juffen erbij en super vonden wij het, om te zien hoe open de klas ons ontving. Het speciale is dat kinderen, waar nodig, onder lestijd naar fysiotherapie of logopedie gaan.
Achtergrondinformatie
De kinderen uit de klas waarin ik meeliep waren rond de 8 tot 10 jaar en zaten in de zogenaamde blauwe stroom, wat betekent dat zij een IQ hebben tussen de 60 en 80. De doelen van deze kinderen liggen lager dan op het reguliere basisonderwijs: het beheersen van de leerstof voor minimaal groep 4 tot eind groep 5.
In deze klassen wordt er gewerkt aan lezen en rekenen. Ook sociaal-emotionele gebieden worden benaderd. Niet alleen standaard lessen worden gegeven, maar ook het kunnen functioneren in de maatschappij wordt geoefend. Zo kun je denken aan afwassen, schoonmaken en communiceren met elkaar.
Tijdens de lessen die daar gegeven werden, heb ik gekeken naar hoe dit gedaan werd. De kinderen zijn al tussen de 8 en 10 jaar, maar hebben nog het niveau van lezen van groep 3. Dit laat zien dat de kinderen qua IQ lager liggen dan gemiddeld.
Leuke middag
De tweede stagedag was wat anders dan de andere dagen. De kinderen waren uitgenodigd voor een voorstelling van de Cliniclowns op hun school. In de gymzaal van de school kwamen zij met zijn allen bij elkaar om te kijken naar de geweldige voorstelling van de Cliniclowns, waarin sommige klassen ook mee mochten doen met een onderdeel in het toneelstuk. Achteraf kregen de kinderen nog een clownsneus als aandenken aan de leuke middag.
Heftig maar super leerzaam
Deze twee dagen hebben enorm veel indruk op me gemaakt, omdat dit toch een heel ander soort onderwijs is dan het beeld wat je bij een basisschool hebt. Je leert de belangrijkste regels kennen voor deze doelgroep: regelmaat en rust. Het was een leerzame, maar heftige stage.
Lees meer informatie over Pabo Arnhem