HAN’s Speedy Gonzalez

Dit artikel is geschreven voor de STUD. De STUD. wordt gemaakt door de tweedejaars voltijd studenten van de lerarenopleiding Nederlands. De STUD. verschijnt vier keer per jaar en is speciaal gericht op studenten van het ILS. Dit artikel heb ik geschreven voor het derde nummer van het schooljaar 2016-2017. Dit nummer had als thema ‘(eigen)wijs’. Manon Maatkamp heeft op een eigenwijze manier haar studie gehaald en daarom heb ik haar geïnterviewd. Het nieuwste nummer van de STUD. vind je overal in het ILS-gebouw: in de mediatheek, in de kantine en op tafels en stoelen!

Manon Maatkamp is eenentwintig jaar en is net haar eerste jaar op het Canisius College in Nijmegen ingegaan als docent Nederlands. Ze is de jongste collega die daar rondloopt en heeft zelfs al haar eigen mentorklas. Ook heeft ze een begin gemaakt met de master om haar eerstegraads bevoegdheid te halen. Zoals je leest is Manon een ambitieuze dame en heeft via allerlei kansen haar studie versneld kunnen halen. In deze rubriek ‘Persoonlijk Verhaal’ lees je hoe zij dit heeft aangepakt, wat de voor- en nadelen waren van haar keuze en waar ze nu staat in haar leven.

In drie en een half jaar je studie en een deel van je master halen, na de LIO gelijk aan de slag kunnen en in je eerste jaar een mentorklas hebben; Manons leven op dit moment.

Opleiding tot Docent Nederlands
In haar laatste twee jaar was Manon volop bezig om kansen te zoeken en aan te grijpen om zo haar studie versneld te kunnen halen. Na WPL 2B kreeg ze haar eigen klas op het Canisius College, omdat een collega met zwangerschapsverlof ging. Dat was de ideale kans voor Manon om haar afstudeeronderzoek te doen, want daarvoor moet je je eigen klas hebben. School stemde ermee in en Manon begon met haar onderzoek. Het onderzoek haalde ze in één keer en zo hoefde ze alleen nog haar LIO te lopen. Dit deed ze in een blokstage, waardoor ze haar studie uiteindelijk in drie en een halfjaar heeft behaald. Desalniettemin heeft ze tijdens haar afstudeeronderzoek ook een master gevolgd. Deze master duurt in totaal drie jaar en het eerste jaar kon ze doen vanuit de HAN in deeltijd. Ze vertelt dat dit een erg drukke tijd voor haar is geweest, want ze had het heel erg druk met alle opdrachten. Ze combineerde namelijk haar master met de vakken van de bachelor en met de stage. Ze heeft er veel voor opgegeven, zoals het uitgaan en chille avondjes op de bank; tot negen uur ’s avonds zat ze namelijk te studeren. Ze plande wel haar werk zo in, dat ze in het weekend vrij had. Het was zwaar, maar ze heeft zich erdoorheen geslagen. En niet voor niets, want nu hoeft ze nog maar twee jaar van de master te doen en heeft ze versneld haar studie afgerond!

‘Ik heb wel veel opzij moeten leggen voor de studie, zoals de chille avondjes op de bank en nachten doorhalen in de stad.’

Aan de slag op het Canisius College
Na haar studie heeft ze eigenlijk met toeval haar baan op het Canisius College gekregen, want na haar LIO-stage ging een collega weg en Manon mocht haar klassen overnemen. Er werd haar gelijk gevraagd om mentor te worden van een tweede klas TH, omdat ze de gang van zaken op school kende en daarnaast ook al eerder had samengewerkt met collega’s daar. Ze vindt het geweldig om mentor te zijn, omdat ze veel meer dingen meekrijgt van en over de leerlingen. Leerlingen vertellen haar meer en ze merkt dat ze echt wordt gezien als mentor. Op je eenentwintigste al mentor zijn, dat is wel opmerkelijk. Manon zegt dat ze hier geen last van heeft; leerlingen vinden het zelfs geweldig! Ze vinden het leuk om een jong iemand als mentor te hebben, omdat ze het idee hebben dat Manon hen beter begrijpt en dichterbij hen staat.

Voordelen van de versnelde studie
Manon geeft aan dat ze, naast dat het zwaar was, ook voordelen heeft ondervonden van haar studie versneld afronden. Door haar afstudeeronderzoek eerder te doen, was de overstap naar de LIO-stage kleiner. In de eerste drie stages van de HAN heb je niet je eigen klassen en word je nog veel begeleid. Tijdens de LIO valt dit weg en krijg je meer klassen, meer uren en meer verantwoordelijkheden. Doordat Manon al eerder een eigen klas had, was ze al gewend dat ze veel uren moest draaien en elke dag les moest geven.

‘Leerlingen vinden het geweldig dat ze een eenentwintigjarige docent voor de klas hebben staan!’

Toekomstbeeld
Later ziet ze zichzelf op het HBO werken. Dit ziet ze zichzelf doen over vijf jaar. Ze wil na de zomervakantie beginnen met het afronden van haar master en hoopt daar over twee jaar mee klaar te zijn. Wij van STUD. wensen haar veel succes met haar loopbaancarrière!