HAN Educatie Collegetour Ahmed Marcouch

Geschreven door: Juup Houthuijzen, tweedejaars student, lerarenopleiding basisonderwijs (PABO)

Ahmed Marcouch, burgemeester van Arnhem

“Leerkrachten moeten zich bewust zijn van de opvoedkundige (pedagogische) rol die ze toch hebben”, aldus Ahmed Marcouch (52), burgemeester van Arnhem. Dat is misschien wel zijn belangrijkste boodschap uit de HAN Educatie Collegetour.

Iedere collegetour begint met dezelfde vraag: Hoe was u als student? “Gedreven en ijverig”, mensen die bekend zijn met de achtergrond van Marcouch zal dat hen niet verbazen. Marcouch verhuisde namelijk op zijn tiende naar Nederland en zoals Marcouch zelf omschreef “Onderwijs was een verademing voor mij, eindelijk kreeg ik de kans om te leren.

In het dorp in Marokko waar Marcouch vandaan kwam was er geen school dus hij kon niet lezen, schrijven en rekenen. In Nederland moest hij dus vol aan de bak. “Ik sprak de taal niet en had 10 jaar leerachterstand. Doordat ik een betrokken juf had die mij goed heeft geholpen leerde ik binnen twee jaar Nederlands spreken, lezen en schrijven.”

“Het is een vormend instituut óók buiten taal en rekenen!”

Marcouch is van mening dat wij als (aankomend) leerkrachten moeten kijken naar ’the bigger picture’. “Het is een vormend instituut óók buiten taal en rekenen!” Het draait nou eenmaal om de gouden driehoek: de ouders, de leerkracht, de omgeving. Leerkrachten zijn niet de ouders, maar doordat ze kinderen bijna iedere dag van half 9 tot drie onder hun hoede hebben, hebben ze wel een enorme impact op de vorming van het kind.

“Het is triest dat we ons alleen focussen op CITO-scores en we doen leerkrachten er geen recht aan als we alleen naar CITO-scores refereren!”

Marcouch betreurt het dat zodra er gepraat wordt over het basisonderwijs er gelijk wordt gerefereerd naar de CITO-scores.   Onderwijs is zoveel meer dan alleen CITO-scores. Je kan als leerkracht zeker het verschil maken en al helemaal op de plekken waar de leerlingen geen stabiele thuissituatie hebben en al met een achterstand beginnen aan school. Marcouch zijn wens is dan ook dat we een verschil gaan maken voor achterstanden (Equity). Om gelijke kansen te creëren moet ongelijk worden beloond. Zo refereert hij ook naar de aanpak Arnhem-Oost waar hij er alles aan doet om leerlingen te behoeden voor het ‘snelle geld’.

“Ken je leerling!” De gouden tip van de burgemeester van Arnhem.

‘Ken je leerling!”

Marcouch zijn gouden tip aan iedereen luidt dan ook: ‘Ken je leerling!’ niet alleen zijn/haar CITO-scores, maar ook de thuissituatie, interesses, met wie hij/zij omgaat en wat hij/zij na school doet. Hierdoor kan je beter inspelen op hun ontwikkeling en ze begrijpen. “Niet vooroordelen, maar proberen te begrijpen.”

Benieuwd naar het hele gesprek met Ahmed Marcouch? Kijk hier de aflevering van de HAN Educatie Collegetour terug.

De Educatie Collegetour is georganiseerd door de studieverenigingen SV MeesterlijkLingua FrancaPontifexSV Fabulinus en alumnivereniging Kairos, in samenwerking met de HAN Academie Educatie. Kijk voor meer informatie op www.han.nl/collegetour.