’ Grüezi mitenand’, riepen de leerlingen al tafelvoetballend!
Roos Bijkerk, derdejaarsstudent lerarenopleiding aardrijkskunde
Zwitserland, het land van de Alpen, de meren, de Franken, de Porsches, Audi’s en BMW ’s , de vier officiële talen: Frans, Duits, Italiaans en Reto-Romaans. Het land ‘buiten’ de EU met haar onafhankelijke politiek. Het land met de grootste waterval van Europa (Rheinfall) en met het uitstekende gevoel voor tijd (pünktlichkeit), waar de bussen en treinen zowel op tijd vertrekken als aankomen. En Zürich, de grootste en meest levendige stad van Zwitserland met haar bijna 400.000 inwoners. Het zeer letterlijk centraal gelegen Haubtbahnof (centraal station) is een van de drukste stations in de wereld. Duitsland, Oostenrijk, Italië en Frankrijk zijn bijna binnen handbereik door de snelle verbindingen. Ook in en rondom de stad kan je gebruikmaken van het uitgebreide transportnetwerk. Hierdoor is Zürich erg toegankelijk. Verder is het Zwitsers Duits erg populair in dit Duitstalige gedeelte. ‘Grüezi mitenand’ hoor ik dan ook dagelijks. Ondanks dat de Zwitsers-Duitse klanken iets weg hebben van het Nederlands, is het spreken van dit dialect tot nu onmogelijk gebleken.
Tijdens dit semester studeer ik aan de Pädagogische Hochschule (PHZH) in Zürich (Zwitserland). Ook loop ik één dag in de week stage op een Zwitserse middelbare school. Hierover zal ik jullie snel meer vertellen.
Pädagogische Hochschule PHZH
Op de PHZH kan je een bachelor- als masteropleiding volgen voor zowel primair als secundair onderwijs. Een groot verschil met de opleiding in Nederland is dat je wordt opgeleid voor drie of vier vakken. Ook kan je zelf alle modules kiezen. Hierbij heb je de mogelijkheid tussen Engelstalige- en Duitstalige modules. Ik heb twee Duitstalige modules, de Duits cursus en de geografie module. Bij de geografie module ben ik de enige internationale student. Een uitstekend moment om de Zwitserse studenten en hun cultuur beter te leren kennen. Een van de eerste vragen die ik kreeg was: ‘Hè, geef jij alleen maar aardrijkskunde!? Is dat niet saai?’, doelend op het gegeven dat zij voor drie à vier leren. Daarnaast zijn mijn andere modules in het Engels, gezamenlijk met voornamelijk internationale studenten: special needs, intercultural learning, develop your perfomance skills en de swiss module. Tijdens de laatstgenoemde module leer je van alles over o.a. de geschiedenis, politiek, geografie en cultuur van Zwitserland. Hierbij horen een aantal leuke excursies naar Bern, Luzern, de Alpen, Lausanne en Genève. Verder krijg je aan het begin van het semester een buddy toegewezen, tevens een student aan de PHZH. Erg leuk en handig! Ook als je vragen hebt kan je altijd bij je buddy of de school terecht!
Stage
Aan het begin van het semester heb ik samen met een andere internationale student een stageplek toegewezen gekregen van de PHZH. Onze stageschool is een middelbare school bovenop een berg in Richterswil, ong. 1,5 uur van Zürich. Het niveau van de klas is te vergelijken met VMBO BB/KB. Tijdens de eerste dag viel mijn blik gelijk op de voetbaltafel achterin de klas. Ik heb dan ook al ‘tafelvoetballend’ kennisgemaakt met de leerlingen. Het is een eerstejaarsklas van 14 leerlingen met de leeftijd van 13 à 14 jaar. Ondanks dat de cultuurverschillen tussen Nederland en Zwitserland misschien niet groot lijken, maakt het land gebruik van een ander schoolsysteem. Zo heeft de klas op mijn stageschool maar twee docenten gedurende de week. Een docent voor Engels en de andere docent voor alle andere vakken. Daarnaast hebben de leerlingen deze docenten ook de eerste drie jaar van de middelbare school. De docent en de leerlingen hebben dan ook hun eigen klaslokaal. Verder hebben de leerlingen tussen de middag twee uur pauze, waarin zij allemaal naar huis gaan om warm te eten. Ook geven zij de docent altijd een hand wanneer zij binnenkomen of naar huis gaan.
Daarnaast kent Zwitserland door o.a. haar verscheidenheid aan talen ook op nationaal niveau verschillende schoolsystemen. Bijkomend komt het gegeven dat het politieke systeem in Zwitserland iets anders in elkaar zit. Hier gaat men meer uit van decentralisatie i.p.v. centralisatie. Zwitserland telt 26 kantons, die zelfstandig beslissingen kunnen nemen. Tot 2014 had elk kanton haar eigen schoolsysteem. Sinds 2014 is ‘Lehrplan 21’ ingesteld in de 21 voornamelijk Duits- maar ook meertalige kantons. Dit betekent een gelijk curriculum voor deze 21 Kantons.
‘Een perfecte kennismaking onder het genot van een tafelvoetbalwedstrijdje’
Tenslotte is het vak aardrijkskunde samengevoegd met geschiedenis en biologie. Deze periode zouden zij eigenlijk geen aardrijkskunde hebben, maar ik kreeg de mogelijkheid van mijn stagebegeleider om dit wel te onderwijzen. De leerlingen hebben op de ‘Schweizer Weltatlas’ geen aardrijskundeboeken. Hierop mocht ik de lesinhoud zelf bepalen. Verder heb ik inmiddels ook al een les Engels en een aantal muzieklessen gegeven om maar eens uit mijn ‘aardrijkskundige comfortzone’ te komen! Kortom een erg leuke en absoluut leerzame ervaring!
Lijkt dit avontuur jou wat? En wil je persoonlijke ervaringen lezen en meer foto’s bekijken? Kijk dan op: http://roosinzurich.weebly.com/
Hallo Roos,
Mooi stukje heb je geschreven! Goede samenvatting van alles wat je gedaan hebt en ook hoe het voor je was! Fijne laatste dagen en tot in Nederland!
Kees-Jan