Girl, get your priorities straight!
Carola is derdejaars student lerarenopleiding Engels
Dit is een redelijk lange blog, maar er is dan ook behoorlijk veel gebeurd in mijn tweede jaar en veel kon ik gewoon niet weglaten. Ik hoop dat je het dus wel helemaal leest.
Na een succesvol eerste jaar op de lerarenopleiding Engels besloot ik mijn tweede jaar natuurlijk te vervolgen op het ILS (Instituut voor Leraar en School, HAN). Ik zeg nu ‘natuurlijk’, maar zo vanzelfsprekend was het niet voor mij. Het eerste jaar ging mij redelijk goed af, ondanks dat het toch even wennen was.
Naar de universiteit?
Geen wonder dat daarom ook de vraag bij mij opkwam of de universiteit niet iets voor mij was. Meer diepgang op het gebied van literatuur, psychologie en meer kennis van Engels en haar cultuur: dat zijn toch vakken die op de universiteit meer op de voorgrond staan. Ik heb toen een goed gesprek gehad met mijn lieftallige vriend en mijn toenmalige slb’er en de uitkomst was dat ik toch weer terugkwam op waarop ik zo graag naar de HAN wilde. Ik wil lesgeven, praktijkervaring opdoen en een persoonlijke sfeer op de opleiding. Die cruciale punten zou ik niet op de universiteit vinden. Daar zou ik geen stage lopen (of nou ja, niet zo intensief) en simpel gezegd voel ik me gewoon thuis op het Gymnasion. De kleine klassen en dus de persoonlijke aandacht maakt mijn opleiding juist zo interessant.
En de bovenbouw dan?
Dat betekent echter niet dat ik mijn eerstegraads lesbevoegdheid niet wil halen. Ik wil vanuit carrièreperspectief en persoonlijke ontwikkeling heel graag les kunnen geven op de havo/vwo bovenbouw. Dat hoeft niet per se meteen en dus wil ik eerst mijn tweedegraads bevoegdheid halen. Waar sta je voor de klas zonder genoeg kennis van het lesgeven? Met alleen vakinhoudelijke kennis kom je er begrijpelijkerwijs niet. Dus daarom ben ik blij dat ik toch heb gekozen om mijn diploma op de HAN te halen. Die eerstegraads bevoegdheid komt dan later wel.
Mbo-stage
Ik zei eerder dat ik op de HAN genoeg praktijkervaring op doe. Stages staan sterk op de voorgrond bij de opleiding. Dat is niet voor niks, want er komt veel kijken bij lesgeven. Eén stage in het tweede jaar was de mbo-stage waarbij je kon kijken of lesgeven op het mbo iets voor je was. Een gave ervaring en het vereist veel van je flexibiliteit, maar het geeft je ook een goed beeld van waar vmbo’ers (en sommige havisten) later terecht komen.
Syntusstress
Mijn tweede ‘echte’ stage was op de middelbare school in Winterswijk. In eerste instantie wilde ik graag in mijn woonplaats Nijmegen, maar daar was helaas geen plek meer. Doetinchem viel onverhoopt af en stage lopen op het MBO wilde ik niet, dus kwam ik in de gemoedelijke Achterhoek terecht. Het waren helse tripjes met de Syntus -berucht voor velen- met veel vertragingen en twee lange dagen opstaan én thuiskomen in het donker. Veel van het boerenlandschap heb ik toen niet kunnen genieten, want ja, 5 uur opstaan ’s ochtends kan zelfs mijn jonge lichaam niet aan ;-). Gelukkig had ik mijn stagepartner nog en konden wij de rit verdraagzaam maken door de dag te bespreken en te evalueren. Het was dan ook een verademing dat de stage zelf erg goed is bevallen.
Terrorkids in de Achterhoek
Het was wel een enorme cultuurshock om op de vmbo bovenbouw les te geven. Mijn stagebegeleider, ook wel SPD’er, had zijn eigen methode ontwikkeld, en laat dat nou net zijn waar we op de opleiding nog niet mee in aanraking waren gekomen. Het vergde dus creativiteit, opzoekvaardigheid en veel voorbereiding. Ik ben dan ook meerdere malen plat op mijn ‘snoetje gevallen’ om het even netjes uit te drukken. Die leermomenten hebben er wel voor gezorgd dat ik een heel duidelijk beeld heb van wat het vmbo inhoudt en hoe ontzettend belangrijk structuur en orde houden is in je lessen. In tegenstelling tot wat je vaak hoort zijn vmbo-leerlingen helemaal niet zulke terrorkids. Het zijn wel spontane bengeltjes, maar heel veel van hun gedrag heb je zelf in de hand. Daarnaast is de stereotype vmbo-leerling goudeerlijk en daardoor ben je heel bewust van jouw eigen handelen. Maar goed, genoeg over hoe leuk het vmbo eigenlijk is, daar zal ik nog wel vaker over vertellen.
Studievertraging
De stage heb ik afgerond met een goed en daar ben ik best trots op. Naast het lange reizen had ik ook mijn sociale leven nog (goh!). Ik was voorzitter van de introductiecommissie van sv. STURAD en secretaris van de activiteitencommissie én gaf daarnaast zo’n 6 uur bijles in de week. De Engelsen zouden zeggen: girl, get your priorities straight! Mede door deze tijdrovende maar leerzame bezigheden had ik een druk leven. Daardoor liep ik een kleine achterstand op en ik herinner me nog goed dat ik aan het eind van de week behoorlijk kapot was. Gelukkig valt het achteraf gezien best mee. Ik kan zeggen dat de drukte er nou eenmaal bij hoort en ook vanzelf weer overgaat.
Outstanding Oxford
In april was de halfjaardurende stage afgelopen en werden alle inspanningen beloond met een studiereis naar Oxford! Drie dagen lang heb ik samen met mijn jaargenoten de boel op zijn kop gezet in de universiteitsstad van Harry Potter, The Lion the Witch and the Wardrobe en Northern Lights. Daarnaast was het natuurlijk ook zeer educatief en heb ik veel nieuwe ervaringen opgedaan. Ik zou eigenlijk zo een blog kunnen wijden aan Oxford maar je moet zelf maar ervaren hoe geweldig die stad is in het tweede jaar.
Dat komt later wel…
Na die mooie ervaring in Engeland was het jaar al vrij snel voorbij. Je volgde nog wat vakken hier en daar en voor je het wist was de zomervakantie alweer aangebroken. Niet dat ik toen stil zat: de Nijmeegse Zomerfeesten (of Vierdaagsefeesten) kwamen er aan en als echte Nijmeegse studente is dat een vast onderdeel van je studententijd. Het tweede jaar sloot ik af met één vak dat ik nog moest inhalen in het derde jaar, maar er hebben er helaas ook een aantal noodgedwongen moeten afhaken. Mijn tip voor de huidige en toekomstige tweedejaars is dan ook: denk niet ‘dat komt later wel’, want dat komt het niet. Als je op schema blijft dan scheelt het je heel wat stress, take it from me!
All’s well that ends well
In de afgelopen drie blogs heb ik voornamelijk verteld over hoe ik de afgelopen jaren tot aan nu heb ervaren. De komende blogs zullen gaan over mijn derdejaarsstage, mijn studie in het buitenland en andere leuke gebeurtenissen en inspiratiebronnen. Vragen staan vrij!
Meer informatie over de lerarenopleiding Engels
Leuk verhaal! En inderdaad alles bijhouden is de sleutel tot succes..
Tot op onze nieuwe maandelijke borrel 😉
Leuk om te lezen, Carola 🙂
Knap dat je zoveel tegelijk hebt gedaan!
Een klein dingetje over de universiteit, bij Engelse Taal & Cultuur werken we ook voornamelijk in kleine klassen! In het eerste en tweede jaar zit je bijna altijd bij dezelfde studenten en heb je gewoon heel “middelbare schoolachtig” les. Ook soms wel in grotere collegezalen, maar het is helemaal niet massaal ofzo 😉 En psychologie hebben we ook niet gehad, wel vrij veel filosofie.
Maggy, dankjewel!
Bertine: haha ja het was een druk jaar! Dankjewel voor je uitleg, mijn beeld is ook niet volledig. Goed dat je het even uitbreidt!
Hi Carola,
Leuk dat het je allemaal – ook al is het soms erg zwaar (stage in Winterswijk) – zo goed bevalt. Wat me ook veel plezier doet, is dat ik nog steeds de leerling herken die ik ooit in de klas gehad heb: spontaan, enthousiast, én vooral hardwerkend en betrokken.
ik hoop dat je die eigenschappen weet vast te houden.
Misschien zie ik je nog eens terug op het liemers
Groet
Arnoud
Heel herkenbaar 🙂 Kiezen voor hbo maar ook bovenbouw les willen kunnen geven 🙁 Maar ik heb dezelfde keuze gemaakt als jij en heb er nog geen spijt van. Ik ben wel blij dat ik nu even aan het lesgeven kan wennen.
Ook de syntusstress is herkenbaar haha, maar goed, ben dan ook een echte achterhoeker natuurlijk 😉
Groetjes
Beste Arnoud: Wat ontzettend leuk dat u reageert! Mooi om terug te lezen hoe u mij zag als leerlinge op ’t Liemers. Ik ga er vanuit dat die eigenschappen bij mij zullen blijven ;-). Wie weet kom ik in de toekomst weer naar Zevenaar, het is me daar altijd zeer goed bevallen. Het is ook grappig hoe je in een paar jaar tijd heel anders over je eigen middelbare school en de leraren gaat denken. Ik weet namelijk nog goed dat ik graag klaar wilde zijn met de havo, de wijde wereld in. Als ik nu terugkijk zie ik in hoe waardevol mijn middelbare schooltijd is geweest!
@Anrien: dankjewel! Ik had het ook al in jouw blog gelezen inderdaad, fijn dat jij dit gevoel ook hebt gehad. Ik ben inderdaad blij dat ik nu alvast ervaring op kan doen met het lesgeven, want dat is zeker belangrijk.
Hoi Carola,
Je hebt zó gelijk wat betreft het ‘dat komt later wel’. Ik moest in mijn eerste jaar zo ontzettend wennen van de overstap van Havo naar HBO dat ik ook veel dingen maar uitstelde en uitstelde. En nog eens uitstelde..
Met als gevolg dat ik aan het einde van mijn 1e jaar nog héél erg hard heb moeten werken om überhaupt over te mogen naar jaar 2. Ik was blij toen ik eindelijk dat papiertje van m’n propedeuse in m’n hand had.
Ik heb zelf enorm lang getwijfeld of ik Engels of Nederlands zou gaan studeren. Uiteindelijk is de keuze gevallen op het hoogste eindexamencijfer. Ik wilde vorig jaar de minor ‘Engels in het voortgezet onderwijs’ volgen, maar helaas waren er te weinig aanmeldingen.
Leuke blog!
Groetjes,
Tim
Hey Tim!
Leuk dat je reageert! In welk jaar zit je nu, het vierde als ik het goed begrijp? Nederlands is ook een mooie taal, misschien kun je later nog deze talen combineren? Ik wil later misschien wel een deeltijd studie doen, maar dat is allemaal zo lastig te combineren..
Jammer dat je de minor niet kon doen, welke minor heb je dan gedaan?
Groetjes!
Hee Carola,
Weer een enorm bekend uitspraak die ‘dat komt later wel’. Daar ben ik ook vooral tegenaan gelopen in mijn overstap van de havo naar het hbo. Ik kwam er dan ook achter dat je (als aanstormend leerkracht) beter vooruit kunt werken, dan dingen te laten liggen tot het laatst.
Ik heb inderdaad ook het beeld van ’terrorkids op de middelbare school’. Ik vind het altijd erg knap als leerkrachten op de middelbare school leuk kunnen omgaan met een klas, waarin ook nog goed gewerkt wordt.
Daarnaast klinkt je tripje naar Oxford geweldig. Ik wil het Harry Potter kasteel ook echt een keer gaan bezoeken!
Groetjes, Janne
Hoi Janne! Dankjewel!
Die overstap is even een cultuurshock he.. Maar je went er zo aan, gelukkig heb je het gered ;).
Lesgeven op de middelbare is zeker een uitdaging, maar niet onmogelijk mits je de motivatie hebt en bereid bent om kritisch te zijn op je eigen handelen. Ik vind het juist leuk dat de leerlingen hun eigen mening hebben, hun eigen willetje.. En hoe mooi is het als zij die eigen mening kunnen houden, maar wel in een veilige leeromgeving die tot uiting brengen? Zonder anderen te kwetsen? In wezen is het onderwijs opvoeden, ook ná de basisschool! Dus zoveel verschillen we niet 😉 Het is maar net op welk niveau je dat het leukst vindt.
Oxford is écht een enorme aanrader. Zeker een keer naar toe gaan, hele andere identiteit dan bijvoorbeeld Londen waar ik ben geweest.
Hey Carola,
Misschien dat ik inderdaad die twee talen kan combineren. Ik volg nu voor mijn vrije deel het vak ‘NT2 en Didactiek’, waarbij ik dus Nederlands moet leren aan tweedetaalverwervers. Maar dit doe je vooral door de hele les Engels te praten.. (huh?) Anders snappen ze niks van je les natuurlijk als je in het Nederlands gaat praten.
Misschien dat ik binnenkort zo’n Cambridge-certificaat ga halen.. staat toch goed op m’n CV als ik besluit iets te gaan doen met dat NT2.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de minor ‘Fictie in het onderwijs’. Heel veel spijt van gehad. Het was vooral herhaling en absoluut niet vakoverstijgend. Het is een prima minor voor studenten van de Pabo en Geschiedenis ofzo. Wat voor Minor ga jij doen?
Ha Tim!
Oke interessant! Dan moet je zeker veel werken met TPR?
Cambridge certificaat is zeker een pre lijkt me. Jammer dat ITP pas 2 jaar ongeveer bestaat op het ILS..
Jammer dat die minor niet zo geslaagd was. Mijn minor is een studie in het buitenland (vrijwillig verplicht :P). Ik ga naar Ierland!!
hoi Carola,
We zullen vast een plaatsje reserveren voor je in onze master-opleiding!
succes met je derdejaarsstage.