Game Play Go Week

Liese van den Born, HAN pabo

Ik ben Liese van den Born, derdejaars pabo-student aan de HAN in Nijmegen. Vorig jaar heb ik tijdens mijn tweede jaar op de pabo het jaar geopend met de Game Play Go Week. Aangezien dit enkele weken terug opnieuw door de nieuwe tweedejaars werd uitgevoerd heb ik hier een blog over geschreven met mijn ervaringen.

In het begin van het tweede pabostudiejaar kregen we de opdracht om binnen een week een leerzame activiteit voor het jonge of oude kind te maken. Ik heb samen met mijn groepje gekozen voor het oude kind. Dit omdat de meeste uit onze groep zouden starten in de bovenbouw en we dit dan mogelijk ook zouden kunnen toepassen binnen de stage.

Game play GO!                                                                                           We kregen een week de tijd om de opdracht te verzinnen, in elkaar te zetten en workshops te volgen. Aan het begin van de week hebben we met zijn allen zitten brainstormen over wat leuk, interessant, leerzaam en spannend zou zijn voor de leerlingen. Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat het goed moest aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. Hierdoor hebben we gekeken naar bestaande spellen en kwamen we uit op Cluedo en de escape room. Deze spellen hebben we dan ook gecombineerd om zelf tot een groot spel te komen.

Tijdens het organiseren en uitstippelen van het plan was goed overleg van belang. Dit ging erg goed in de groep, deze groep bestond uit ongeveer 10 tweedejaars pabostudenten. We kenden elkaar pas een week maar dit was geen belemmering voor de samenwerking.

Er werden per dag een aantal workshops georganiseerd waar 2 studenten uit de groep aan zouden deelnemen. Aan het begin van de week hebben we met de groep een planning gemaakt wie wanneer mee zou doen aan de workshop en wie wanneer zou werken aan de opdracht.

Toen het plan er was moesten alle spellen bedacht en georganiseerd worden. Dit verliep erg snel en soepel. Het thema was dus Cluedo en de escape room en het moest in het thema staan van spel.

Winnaar                                                                                             Uiteindelijk bleken we in de top 3 te staan en zou de winnaar afhangen van de scores die we zouden krijgen van de leerlingen en de leerkrachten.

Van beide partijen heeft onze groep de meeste punten gekregen voor het leukste en meest uitdagende spel. Maar helaas was een andere groep toch nog iets sterker met een paar punten meer. Deze punten hadden ze verdient door een aantal weekopdrachten net iets anders uit te voeren dan onze groep.

Opbrengst                                                                                                         De leerlingen hebben veel geleerd van deze manier van leren. Ze hebben door middel van spel verschillende techniek, reken en taalopdracht uitgevoerd.