Een reis door de Western Cape

De gezelligste groep ooit!

De gezelligste groep ooit!

Thijs van de Veerdonk, derdejaars lerarenopleiding Wiskunde 2e graad

Ik ben nu net een maand in Zuid Afrika en heb al zo veel gezien. Ik woon nu in een klein dorpje achter de berg bij Kaapstad, Grabouw. Hier woon ik met 13 andere studenten van verschillende opleidingen.

De groep is erg gezellig en was al meteen erg hecht, we doen alles samen. Hierbij gaat het vooral om vrijetijdsbestedingen. We maken uitstapjes naar Kaapstad, Stellenbosch, Gansbaai, etc. Ook doen wij activiteiten als: surfen, Shark Cage Diving, bergen beklimmen en nog veel meer.

Met aapjes knuffelen in het weekend

Met aapjes knuffelen in het weekend

Maar daar ben ik niet voor naar Zuid Afrika gekomen, ik ben hier naartoe gegaan om het onderwijs te ondersteunen en dit te verbeteren.
Ik loop nu al 3 weken stage op Groenberg Sekondêr. Dit is een (bijna helemaal) donkere school in mijn woonplaats. De leerlingen zitten met meestal 50 leerlingen in een klaslokaal en de hoeveelheid docenten is minimaal.
Een groot probleem bij de meeste klassen is het ontbreken van wiskundekennis. Hierbij wordt er vooral gedoeld op de basisvaardigheden van wiskunde (tafels, formules, etc.).
Ik ben naar dit land toe gekomen om dit probleem op te lossen in de vorm van een project.  Het project dat ik op heb gezet is: Nascholing voor leerlingen uit Graad 9 t/m 12.

Bijlesklas is druk bezig met het meeschrijven op het bord

Bijlesklas is druk bezig met het meeschrijven op het bord

In de tweede stageweek ben ik samen met mijn medestudenten van de lerarenopleidingen geschiedenis en wiskunde begonnen met het bedenken en opzetten van het project.
We hebben aanmeldformulieren gemaakt voor leerlingen om thuis te laten ondertekenen. Hiermee stemmen de ouders er mee in dat de leerlingen op maandag en/of woensdag pas om 4 uur thuis komen. De verantwoordelijkheid ligt dan ook bij de ouder om te zorgen dat de leerling veilig thuiskomt na 4 uur.

Na één week hadden wij al bijna 60 briefjes ontvangen van leerlingen die interesse hebben in nascholing. Hiervan waren er 33 van graad 9 en 26 van graad 10 t/m 12.
Ik heb samen met mijn wiskundecollega besloten om deze groepen op deze manier te verdelen. Ik geef les aan graad 10 t/m 12 en Bob geeft les aan graad 9. Op deze manier kan de basis makkelijker herhaald en gecontroleerd worden.

Afgelopen week hebben wij voor het eerst een naschoolbijeenkomst gehouden. Hierbij waren er een aantal leerlingen niet, maar de rest was aanwezig en sterk gemotiveerd om te werken aan wiskunde. Normaal geven leerlingen hier weinig antwoord op vragen die je stelt, maar bij de nascholing durfden zij dit allemaal. Ze gaven antwoord en deden ieder enthousiast mee.

In de komende 20 weken blijf ik mijn project voort zetten en verbeteren. Ik zal over 10 (of meer) weken laten weten hoe het project er dan voor staat.

Voor meer reisverslagen, kijk op: ThijsvandeVeerdonk.reislogger.nl.

Reacties

  1. 08 maart 2016 door Kees-Jan

    Goed bezig Thijs! Ik hoop dat jullie project een groot succes wordt en dat we het volgend jaar kunnen voortzetten.
    Groetjes,
    Kees-Jan