Een mug
Door Betty van Waesberghe
Betty is directeur van de HAN Pabo en loopt elke woensdag stage op een basisschool
Onderzoekend leren is een hot item.
Het is belangrijk dat kinderen door leerkrachten worden uitgedaagd om onderzoekend te leren. Hoe doe je dat als leerkracht? Afgelopen week zag ik hoe mijn mentor dat doet.
Tijdens het gesprek in de kring vliegt er een trage voorjaarsmug door de ruimte. Enkele kinderen merken de mug op en vragen zich af of het een vlieg is. Mijn mentor herhaalt de vraag van de kinderen en stelt dan voor om het beestje te vangen en nader onderzoek te doen. Dat gebeurt. In een plastic potje wordt de mug gevangen en tijdens het ‘werken’ gaan twee kinderen onderzoeken wat het voor dier is.
Gewapend met een informatiekaart over insecten wordt door de twee nader onderzoek verricht. Heel precies bekijken ze het beestje en vergelijken dit met de voorstelling op de kaart. Na enige discussie komen ze ongeveer een kwartier later opgetogen naar me toe om me te vertellen dat het een mug is.
Geweldig! De kinderen lopen langs alle groepjes en vertellen de anderen dat het een mug is. Daarna gaan ze naar buiten en laten het beestje vrij.
Wat heb ik hiervan geleerd?
Om op de vraag: Is dit een vlieg? niet te antwoorden: Nee, het is een mug.
Betty van Waesberghe