Een meester uit Arnhem
Goed onderwijs gaat over leren en veel minder over kennisoverdracht. Dat was ook de reden waarom ik zo’n veertig jaar geleden meester wilde worden op een ‘lagere school’. Ik begon op een jenaplanschool. Daar werd diversiteit omarmt; de leerdoelen bleven daarbij centraal staan.
Al die juffen gaven mij af en toe ook een gevoel van verlorenheid.
Vanuit mijn ervaring binnen de verschillende rollen die ik in het onderwijs heb vervuld is het begrip diversiteit voor mij steeds belangrijker geworden. Al die jaren met alleen juffen om me heen waren gezellig, maar gaven af en toe ook een gevoel van verlorenheid.
Meer mannen voor de klas
Het was voor mij en een collega reden om ‘Arhemmeestert’ in gang te zetten. Ik vond het de moeite waard om meer aandacht te vragen voor (toekomstige) meesters. Niet alleen om af te stemmen over inhoudelijke thema’s, maar ook om binnen zo’n groep met mannen daar een andere dynamiek bij te mogen ervaren.
Het belang daarvan werd dit jaar voor mij nog eens bevestigd toen ik mijn kop koffie ging bijvullen. Een bijzonder moment, omdat ik ineens met vijf mannen in de kleine keuken van de school stond. Het viel mij op dat iedereen dat toevallige moment nog wat langer vast wilde houden toen er een vrouwelijke collega aan kwam lopen. Inmiddels is er een stevig netwerk met hele jonge en meer ervaren meesters in Arnhem ontstaan. Zo participeren er ook mannelijke studenten in dit netwerk. Ik vind het goed dat HAN Pabo dit stimuleert.
Cultuurverandering
Publiciteit voor meer meesters is nodig, maar dan wel de juiste publiciteit. Onderzoek geeft aan dat het voor de resultaten van kinderen niet uitmaakt wie er voor de klas staat. Ik vind dan ook dat we het thema ’meer mannen voor de klas’ vanuit een breder perspectief moeten invullen. Mijn inziens gaat het veel meer om een cultuurverandering op school en bovenschools niveau; meer ruimte voor inhoudelijke ontmoetingen zonder dat men im- of expliciet wordt buitengesloten. In wezen gaat het om waardering. Niet alleen voor de verschillende kwaliteiten die meesters en juffen meenemen, maar ook voor de financiële vergoeding die daar tegenover staat. Het brede draagvlak voor PO in actie geeft duidelijk aan wat daar volgens leraren voor nodig is.
Ad Baggerman is leerkracht op de interconfessionele basisschool voor daltononderwijs ‘de Dorendal’ te Doorwerth.
Deze blogpost is als artikel gepubliceerd in Zorg Primar, vakblad van CNV Onderwijs.