Een leerzame ervaring

Door Michelle Mooren, tweedejaarsstudent, lerarenopleiding Nederlands

Hallo allemaal,

Een tijdje terug heb ik Menno Pistorius, de directeur van de Faculteit Educatie, mogen interviewen voor het lerarendiscours van ScienceGuide. Ik had met hem een erg interessant gesprek over de toekomst van het docentschap. Menno heeft een hele duidelijke visie en kon mij goed uitleggen wat er volgens hem de belangrijkste ontwikkelingen in de toekomst gaan zijn. Hij geeft ook mogelijke oplossingen om het lerarentekort te beperken. Zo staat hij voor een mobile taskforce, betaalde praktijkervaring en de invoering van de bi-diplomering. Mocht je het interessant vinden om het artikel te lezen, dan vind je hier de link: http://scienceguide.nl/201705/de-docent-als-pedagogisch-grenswerker.aspx

Het was voor mij als tweedejaarsstudent een spannende maar zeer leerzame ervaring om de directeur te interviewen. Door een docent van mijn opleiding werd ik benaderd met de vraag of ik deze opdracht aan wilde nemen. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Ik schrijf graag teksten. Al eerder heb ik voor de STUD. (het tijdschrift voor het ILS door de tweedejaarsstudenten van de lerarenopleiding Nederlands) Emile Roemer mogen interviewen. Allereerst is het voor een docent in opleiding goed om de schrijfvaardigheid te ontwikkelen. Daarnaast is het ook zeer interessant om te horen wat deze mensen te melden hebben. Het is een grote eer om uit te mogen werken waar deze mensen voor staan. Belangrijk is hierbij dat je precies de kern moet raken en het belangrijkste moet belichten. Er komt dus heel wat bij kijken, maar het eindresultaat geeft je altijd voldoening.

Het artikel met Menno zal in een iets andere vorm verschijnen in de vierde STUD. Deze kunnen jullie hopelijk voor de zomervakantie bekijken!