Een kijkje in het speciaal onderwijs in Engeland

Riëlle Hondelink, 3e-jaars student Leraar Engels.

Voor mijn minor abroad koos ik ervoor om naar Engeland te gaan en daar een aantal maanden mee te draaien op Portesbery School in Camberley, een stad in de graafschap Surrey!

Vertrek en aankomst

Op vrijdag 3 januari 2020 vertrok ik met de auto naar Calais om vanuit daar met P&O Ferries naar Dover te varen. Gedurende mijn stage in Engeland verbleef ik bij mijn familie in Woking, dus het bezitten van een eigen auto was van belang zodat ik zelfstandig overal heen kon gaan en in m’n eentje nieuwe dingen kon ontdekken. Na een aantal dagen wennen aan en in mijn nieuwe omgeving, startte ik op maandag 6 januari met stage lopen.

 

De school

Portesbery School biedt onderwijs aan leerlingen tussen 2 jaar en 19 jaar die kampen met ernstige leerproblemen. Onder ‘leerproblemen’ kunnen verschillende dingen vallen, waaronder zintuiglijke beperkingen, fysieke beperkingen en gedragsproblemen. Ik denk dat ik me voorafgaand aan deze stage een beetje zorgen maakte over of ik wel goed mee zou kunnen komen met de staff op de school. Ik had natuurlijk al best wat tijd doorgebracht op middelbare scholen in Nederland, maar dit was toch wel even wat anders; een ander land, een ander soort school en een andere voertaal.

Gelukkig werd ik op mijn eerste dag al ontzettend aangenaam verrast door een ongelooflijk vriendelijk team van docenten en onderwijsassistenten die mij allemaal volop betrokken bij de dagelijkse taken en uitleg gaven over alles dat werd uitgevoerd.

 

Bijzondere ervaringen

In totaal heb ik in drie klassen stage mogen lopen: Butterfly Class (primary), Grasshopper Class (primary) en Willow Class (secondary). Iedere klas heeft een klassendocent en vier of vijf onderwijsassistenten. Dit klinkt misschien als een overschot, maar in sommige gevallen heb je zelfs nog handen tekort! De grootte van klassen in het speciaal onderwijs verschilt enorm van die in het reguliere onderwijs. Zo zaten er in de drie klassen waar ik heb geholpen maximaal 9 leerlingen. Hierdoor kon er veel aandacht worden besteed aan het welzijn en de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen. Dit voelde voor mij echt als een verademing. Het was ontzettend fijn om één op één begeleiding te (kunnen) geven en om vertrouwen en een goede band op te kunnen bouwen met iedere individuele leerling.

Wat ik me tijdens mijn stageperiode telkens weer realiseerde, was hoe weinig ik eigenlijk wist over de verschillende communicatiesystemen die bestaan en iedere dag wereldwijd worden ingezet. Een van de communicatiesystemen die wordt gebruikt op Portesbery is ‘Picture Exchange Communication System’ (PECS). Hierbij geeft de leerling het plaatje van een gewenst(e) item of handeling aan de docent en wordt er op deze manier gecommuniceerd. Ook werd er in een van mijn klassen gebruik gemaakt van ‘eye gaze technology’ waarbij de leerling met zijn ogen de muis van een computer (of een ander elektronisch apparaat) bestuurd en met behulp hiervan plaatjes aan kan klikken van woorden die het apparaat dan hardop opleest. Ik heb dit niet alleen mogen meemaken, maar ook zelf met de leerlingen mogen uitvoeren. Echt heel bijzonder!

 

‘The cherry on top’

In contact komen met allerlei nieuwe mensen vond ik een van de leukste onderdelen van mijn minor abroad. Door met anderen in gesprek te gaan, kreeg ik telkens een beter beeld van de normen en waarden die veel Engelsen belangrijk vinden. Op de school liepen mensen rond met verschillende Engelse accenten en dialecten die ik met elkaar kon vergelijken en waar ik dan weer nieuwe woorden van leerde. De staff gaf me voortdurend leuke suggesties voor een dagje uit en samen met een van de onderwijsassistenten ben ik een avondje gaan discoschaatsen in haar woonplaats.

 

Kort samengevat: ik heb het enorm naar mijn zin gehad, ik heb een heleboel geleerd en ik ben uiteindelijk vertrokken met geweldige herinneringen!