Een frisse uitdaging!

Studenten van Pabo Groenewoud Nijmegen namen 3 dagen basisschool de Lanteerne over

De wekker gaat, het is zeven uur: goedemorgen! Opstaan, boterhammetjes smeren en hup de fiets op. Dat is inmiddels alweer drie dagen iedere ochtend een leuk ritueel. Ik mag nog van geluk spreken dat ik deze week in Nijmegen onderdak krijg bij een schat van een medestudente, waardoor ik een uurtje langer mag blijven liggen. Het lijkt erop alsof de fietstocht iedere ochtend frisser wordt, maar dankzij de grotere massa op de fiets van deze zelfde medestudente met mij erop, zijn we sneller door de tunnel bergafwaarts dan Anouk, deze week onze vaste ‘meefietsjuf’ van groep 1/2.

Na de eerste twee dagen meegekeken te hebben met mijn duoleerkracht Bas in de klas van de Zebra’s, hebben we een goed beeld kunnen krijgen van de groep. Ik keek vooral mijn ogen uit over de wisselingen van stamgroep naar niveaugroep om vervolgens weer terug te keren in diezelfde stamgroep, wat de leerlingen vlekkeloos wisten uit te voeren. Ook het werken met agenda’s en eigen schooltassen in de klas viel me op, waardoor het mij deed denken aan mijn middelbare schooltijd waar we ook met agenda’s en schooltassen de klas in kwamen.

Onder het motto ‘een goede voorbereiding is het halve werk’ bereidden we ons dinsdagmiddag voor, voor de drie dagen die eraan zaten te komen.

Want vanochtend was het zover: toen stonden we er ineens alleen voor. Of ja alleen: dankzij de erg fijne hulp van meneer Arjan (de vaste stagiair in deze groep) kwamen we vandaag al een heel eind. Ook onze supervisor Jan hield een oogje in het zeil, wat zorgde voor in mijn ogen een primeur in de Nederlandse onderwijsgeschiedenis: vier meesters in een klas! Ik vraag me echter af of de leerlingen dit zelf vandaag ook zo beseft hebben.

Na een korte opening in de kring hebben de leerlingen zelfstandig gewerkt aan hun rekenwerk in de stamgroep. Een aantal jongens van groep 8 was bezig met rekenraadsels, waar zowel meester Bas als ik intrapten, oeps! Daarna hebben we het thema van deze week nog een keer aangehaald en hebben de leerlingen een woordveld gemaakt over alles wat ze al wisten van het nomadisch agrarisch tijdperk. Dit thema gebruiken we ook voor de weeksluiting, maar wat we gaan doen blijft nog even een verrassing! Na de pauze zijn een aantal leerlingen bezig geweest met het filmproject en anderen hebben in de klas aan opdrachten gewerkt die op het bord stonden, zoals het maken van een grottekening of het maken van versieringen voor de herfstwand achterin de klas. Daarna hebben we aandachtig geluisterd naar de leeskring van Willem, die ons alles kon vertellen over het boek ‘De reuzenperzik’ van Roald Dahl. De dag sloten we af met een korte evaluatie.

Na schooltijd hebben we weer even een officiële bouwvergadering gehad met onze collega’s van de andere stamgroepen en hebben meester Bas en ik het programma doorgesproken voor de andere twee dagen. Tot nog toe kan ik ook spreken van een uitermate prettige samenwerking, waarbij we elkaar goed weten aan te vullen.

Vervolgens zijn we weer de fiets opgesprongen, al moet ik zeggen dat de terugweg iets zwaarder was. Want ja, als je de heenweg bergaf mag… juist.

Als ik nu al terugkijk, kan ik spreken van een erg leuke week: een mooie uitdaging en vooral ook erg grappig om je medestudenten nu ineens als collega’s te mogen ervaren.

Zo, morgen weer ‘vroeg’ op, hetzelfde ritueel en weer een nieuwe, frisse start: Genieten!

Groet,

Meester Frank

Website Pabo Groenewoud Nijmegen