Dramavorm bij het evalueren van de les
Jeske Weltevrede, vierdejaarsstudente lerarenopleiding Sport en Bewegen
Mijn naam is Jeske Weltevrede en ik ben vierdejaarsstudente aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Ik doe de lerarenopleiding Sport en Bewegen en volg in mijn laatste half jaar de minor drama & theater in het onderwijs. Tijdens deze minor leer ik hoe ik drama kan inzetten tijdens mijn lessen. Dit zorgt ervoor dat ik op een speelse manier de stof met de scholieren kan behandelen.
In mijn eerste blog schreef ik al hoe ik drama in wil zetten tijdens mijn les. Binnen de gymles leek mij dit in het begin toch wel lastig. Ik was voornamelijk begonnen met de minor om zelfverzekerder voor de klas te staan. Maar daarnaast heb ik ook ervaren dat je het leren door middel van drama zo veel leuker kunt maken. Bijvoorbeeld het evalueren.
Belangrijk onderdeel van de les
Ik vind evalueren een heel belangrijk onderdeel van mijn les. Ik wil de scholieren bewust maken van wat ze leren en dat ze zich in mijn les niet alleen binnen het vak ontwikkelen maar ook als persoon. Het klassikaal nabespreken van wat we hebben gedaan en aan de groep terugvragen wat ze hebben geleerd is geen onderdeel waar ik energie van krijg. Door dramavormen toe te passen tijdens dit onderdeel, wordt het evalueren leuk en iets waar de scholieren naar uit kijken om te doen.
‘Beeldhouwen’
Vrijdag 17 april heb ik aan het eind van de les met een brugklas geëvalueerd aan de hand van de beeldhouwvorm. Deze vorm hebben wij ook tijdens de dramales gedaan. We moesten elkaar neerzetten in een beeld van hoe we elkaar zien. Hierboven in de afbeelding sta ik uitgebeeld als energiek, krachtig persoon. Mijn klasgenoten vinden mij ondernemend en ik ga er met 200% voor. Tijdens de les heb ik hem aangepast zodat het aansluit op het evalueren.
Er werden twee groepen gemaakt. Groep A ging beeldhouwen en Groep B was het beeld. De beeldhouwer zet zijn beeld zo neer dat het staat voor wat hij geleerd heeft tijdens de les of het onderdeel dat hij het leukste vond om te doen. Of juist wat hij het minst leuk vond en iets waarvan hij het gevoel had dat hij hier helemaal niks van had geleerd. Als je het beeld af had dan ging je zitten op de bank. Als alle beelden klaar waren heb ik aan iedereen gevraagd waar het beeld voor stond. Een aantal leerlingen hadden iemand heel blij neer gezet omdat ze alles leuk vonden. We hadden free running gedaan en iemand had zijn beeld neer gezet in een free run houding omdat hij dit heel vet vond om te doen en dit nog nooit had gedaan. We hadden ook getokkeld en een iemand vond dat in het begin best eng maar uiteindelijk toch ook heel leuk. Vervolgens werden de rollen omgedraaid en was de andere groep aan de beurt.
Drama maakt leren leuk
Het beeldhouwen is een vorm die ik heel geschikt vind voor de gymles omdat het ook een soort van bewustwording is van lichaam en hoe lichaamstaal iets kan uitspreken. Het is weer interactief dus iedereen is actief aan het evalueren en aan het terugkijken op de les en dit vind ik heel waardevol. Ik heb nu twee keer geëxperimenteerd met drama toepassen tijdens het evalueren maar ik wil dit nog veel meer gaan doen. Misschien wel voor mijn uitleg? Of het opstarten van de les? Of voor tussendoor als de energie afneemt? Drama is naar mijn mening een zeer geschikte manier om het leren leuk te maken.