Duidelijkheid scheppen
Ilse is vierdejaars student lerarenopleiding geschiedenis
Vandaag tijdens de middagpauze had ik het met collega’s over TV-programma’s. De één keek naar ‘X-factor’ en een andere collega had zo vaak naar de ‘Smaakpolitie’ gekeken dat hij Rob Geus perfect na kon doen. Je kunt maar ergens goed in zijn. Van ‘De Wereld Draait Door’ tot ‘Oh oh Cherso’, met perfecte imitaties van een andere collega, iedereen kwam met programma’s aandragen.
Ik was erg terughoudend in het bekend maken van de programma’s die ik leuk vind, aangezien het niet erg standaard is.. Ik houd van ‘The Dog-whisperer’. Zo, het is eruit. The Dog-Whisperer. Ja, echt waar. Ge-ni-aal! Kijk het ook een keer, het is ongeveer elke dag op het National Geographic Channel.
Je begrijpt, dit is niet iets om zomaar bekend te maken. Je kunt vaak beter zeggen dat je de horlepiep danst op de intro van ‘Bassie en Adriaan’.
Regels stellen
Anyway, waar ik naar toe wil met dit stukje is het volgende; ‘The Dog-Whisperer’ zit vol tips over hoe je jouw klassenmanagement kunt verbeteren. Leerlingen hebben orde nodig en duidelijkheid. Waar het bij de hondenbaasjes mis gaat, is een les voor hoe je het niet moet doen.
Ceasar Milan zegt dat mensen duidelijk moeten zijn en regels moet stellen. Daarna is het de bedoeling dat je die regels naleeft zodat die hond weet wat hij mag en wat hij niet mag. De hond weet wat er van hem verwacht wordt in verschillende situaties. Door eventuele onduidelijkheid weg te halen, door de onzekerheid die de hond voelt weg te nemen, creëer je een stabiele en zelfverzekerde hond. Op die manier kunnen de hond en zijn baasje leuke wandelingen maken, kan de hond frisbees apporteren en zijn de hond en het baasje ontspannen en voelen zich fijn.
‘Wees gewoon duidelijk’
Na 4 jaar studeren en 4 stages kan ik zeggen dat het naar mijn mening ook echt zo werkt. Je gaat dit de komende 4 jaar heel vaak horen, maar leerlingen hebben ook behoefte aan duidelijkheid! Je hoeft geen tiran te zijn, wees gewoon duidelijk. Meer laat leerlingen weten waar zij aan toe zijn, wat zij mogen, wat er van hen verwacht wordt. Op die manier kun je het beste uit de leerlingen en uit jezelf halen.
Zoals bij de honden, zorgt een bepaalde onzekerheid voor ongewenst gedrag; bij leerlingen is dit precies zo. Als zij geen regels hebben gaan ze naar de regels zoeken. Als leerlingen weten waar de grens ligt, dan houden zij zich daaraan. Het zoeken naar zekerheid stopt, de leerling weet wat er verwacht wordt. En hier handelen zij ook naar.
Een goede basis
Misschien kost het wat moeite en moet je in het begin hier tijd in investeren, geloof me, je krijgt er veel voor terug. Door vanaf het begin duidelijk te zijn en de grens voor toelaatbaar gedrag duidelijk te maken, heb je voor de rest van het jaar een goede basis om op verder te bouwen.
Orde houden betekent niet dat leerlingen moeten beven zodra je binnen loopt. Het houdt in dat leerlingen zich op hun gemak voelen, dat de sfeer goed is in de klas, dat leerlingen leren en dat de les vlot verloopt. Je klassenklimaat heeft hierdoor al een hele goede basis waarop je verder kunt bouwen.
Zo zie je maar, leerlingen zijn net chiwawa’s
En leraren zijn net mensen…