Dramaworkshop: grenzen aangeven

Drama en theater in het onderwijs
Fenne Smits, student aan de lerarenopleiding basisonderwijs (pabo)

In het kader van de themaweek over relaties kwam dit jaar de vraag vanuit de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen of er door de studenten van de minor ‘Drama en theater in het onderwijs’ een dramaprogramma kon worden ontwikkeld in de vorm van een workshop. Deze workshop diende als afsluiting van themaweek. In het programma was het vooral belangrijk dat het aangeven van grenzen in een relatie naar voor kwam.

Laagdrempelige workshop over grenzen
Een grens is voor iedereen anders, maar natuurlijk zijn er ook grenzen die voor iedereen gelden. Omdat het de bedoeling was dat alle leerlingen uit de tweedejaars klassen aansluiting zouden vinden in de workshops die door mij en mijn medestudenten zou worden gegeven was laagdrempeligheid van belang. Nadat wij als studenten de uitnodiging van de school in ontvangst genomen hadden gingen we van start met het inrichten van een leerzame workshop.

Na een week van voorbereiden, oefenen en afstemmen gingen de workshops dinsdag 24 maart van start. Tijdens de workshops werd een korte scène gespeeld door ons als begeleiders, waarbij de leerlingen hun eigen grenzen leerden kennen. Deze grenzen werden vervolgens in een groepsgesprek besproken.

‘STOP-NU-JIJ’
Daarna was er een energieke warming-up met de woorden ‘STOP-NU-JIJ’. Hierop volgend werd een lijn getrokken in de klas waarbij een aantal stellingen de basis vormden voor een discussie. De leerlingen konden zelf bepalen of zij het eens waren met de stelling en dat laten zien door op aan een bepaalde kant in het klaslokaal te gaan staan. De leerlingen werden ingedeeld in groepen van 3 à 4 personen. In deze groepen gingen ze vervolgens aan de slag met een aantal begrippen betreffende relaties. Er werd gebruik gemaakt van tableaus, welke een basis vormden voor het ontwerpen van een eigen scène. De les werd afgesloten met een kringspel en een kringevaluatie.

Theater en drama als bindmiddel
Het leuke en leerzame van de minor ‘Drama en theater in het onderwijs’ vind ik dat er naast de praktische dramavormen die ik leer en ervaar in de lessen, ook de kans is om hier mee aan de slag te gaan in de stage met kinderen. Daardoor kan ik mij ook ontwikkelen in het begeleiden van dramaopdrachten. Daarnaast is er op scholen grote behoefte aan docenten die vakoverstijgend kunnen werken. Theater/drama is daarbij een krachtig bindmiddel. In deze minor verken ik al spelend verschillende theater- en dramavormen en leer ik hoe ik deze kan ontwerpen en begeleiden. Want het begeleiden van spel vereist een heel andere didactiek.

Houd je van spelen? Van drama? Van theater? Grijp dan nu je kans om je met de minor ‘Drama en theater in het onderwijs’ van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen verder te verdiepen in drama en theater!