Drama-optreden ALPO 1L
Jamilla, 4e-jaarsstudente ALPO.
Vanochtend heb ik een klein drama optreden van de ALPO 1L klas bezocht. Annemiek, drama docente van de klas, had stiekem docenten en studenten uitgenodigd om na één drama les het optreden te bekijken.
De uitvoering kwam uit een bewerking van Peer Wittelbols van Atlanta, officieel bedoeld voor 5/6 vwo-leerlingen. In het eerste jaar probeert Annemiek haar studenten kennis te laten maken met alle vormen van drama, tekstdrama is er daar een van. Door stiekem publiek uit te nodigen voor de les, probeert Annemiek de leerlingen op hun gemak te stellen met drama en het uitvoeren ervan. De leerlingen konden nu echt ervaren hoe het is om voor een publiek te staan en in een ‘minder veilige’ context het optreden uit te voeren. Voor 7 van de 13 studenten was dit, naast de groep 8 musical, hun éérste echte optreden (en dat terwijl ik in m’n eentje het publiek was 😉).
Toen het optreden voorbij was, was er een klein vleugje opluchting maar vooral veel plezier te zien bij de studenten. Ook gaven de studenten aan dat het zal meehelpen in het geven van dramalessen in de eigen stage. “Je staat nu wat losser voor de groep, je hebt zelf ervaring met het ongemakkelijke maar ook het leuke van drama. Ook heb ik nu een beter idee van hoe ik de kinderen enthousiaster mee kan krijgen in zo’n les.” Het oefenen van het script en het uitvoeren ervan heeft de studenten dus zeker geholpen in hun eigen ontwikkeling en het worden van een creatief docent.
Annemiek vertelde daarnaast dat ze bezig is met het opzetten van een ALPO-drama groep. Alle studenten zijn welkom om hierbij aan te sluiten. Deze groep start vanaf februari, het doel is hierbij om studenten klaar te stomen voor het geven van drama lessen. Dit zowel op het gebied van ambacht als op het zelf uitvoeren ervan.