Drama en theater in het onderwijs

Drama en theater in het onderwijs

Fenne Smits, student aan de lerarenopleiding basisonderwijs (pabo)

Wanneer je voor de klas staat zie je het direct, leerlingen die tijdens jouw les bijna in slaap vallen, leerlingen die alles opnemen en leerlingen die het gewoon niet begrijpen. Dit heeft te maken met de verschillende leerstijlen die leerlingen hebben, maar hoe kun je rekening houden met al deze verschillende manieren van leren?

Drama als krachtig middel
In de minor ‘Drama en theater in het onderwijs’ op de HAN in Nijmegen leer ik hoe ik drama kan begeleiden, in kan zetten in het onderwijs en hoe ik theatrale stukken kan maken met leerlingen. In het onderwijs worden leerlingen voorbereid op wat ze later nodig hebben. Het onderwijs richt zich in het algemeen op de emotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen, op de ontwikkeling van creativiteit en het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke opvoeding. Ik denk dat drama hiervoor een krachtig middel is. Dit middel kan verbinden, nieuwe inzichten creëren, plezier geven, als uitlaatklep werken en een andere leerstijl aanspreken.

Drama-gerelateerd onderzoek
Een van de opdrachten in mijn eerste periode binnen de minor was het opzetten van een drama-gerelateerd onderzoek. Hierin heb ik de keuze kunnen maken om een vakoverstijgend accent in mijn onderzoek te leggen. Met 5 medestudenten die momenteel ook dezelfde minor volgen ben ik op zoek gegaan naar de effecten van drama inzetten binnen de klas. Buiten het feit dat de motivatie van leerlingen toeneemt en het een positieve bijdrage kan leveren binnen de groepsdynamiek van een klas kan drama een antwoord zijn op de vraag: “Hoe hou ik rekening met al die verschillende manieren van leren?”

Weinig aandacht voor kunsteducatie
Uit verschillende rapporten en artikelen blijkt dat het onderwijs in Nederland weinig aandacht schenkt aan kunsteducatie. De kunstvakken ontvangen weinig aandacht vanwege een gebrek aan tijd, maar ook door een gebrek aan geïnspireerde en gespecialiseerde docenten. Daarnaast worden deze kunstzinnige vormingsvakken vaak niet serieus genomen.

Uit een onderzoek over de mogelijkheden en beperkingen van authentieke kunsteducatie blijkt dat dramaonderwijs een zeer positief effect heeft op een aantal cognitieve en sociale ontwikkelingen van het jonge kind maar ook het leervermogen bevordert. Het Nederlandse onderwijs kan zwak presterende leerlingen op basisniveau krijgen, maar talentvolle leerlingen krijgen nauwelijks de kans om te excelleren. Elke leerling verdient het uitgedaagd te worden om zijn of haar talenten optimaal te ontwikkelen. Maar zoals ik al benoemde, leerlingen verschillen in hun ontwikkelingsmogelijkheden en in hun leerstijlen. Een aantal van hen zal door hun bijzondere talenten excellente prestaties kunnen leveren. Om dit te bereiken moet het onderwijs differentiëren.

Verrijking door drama
Door de minor ‘Drama en theater in het onderwijs’ krijg ik de kans om mijn kennis op het gebied van differentiëren te verbreden en leer ik buiten mijn onderzoek om hoe ik drama toe kan passen in de praktijk. Door deze minor zie ik een kans om verschillende onderwijsvakken te verrijken door middel van drama.