De week van een LIO docent biologie 4 – Jesse Manders

Mijn naam is Jesse Manders. Ik ben een vierdejaars student aan de 2e graads opleiding tot docent biologie. In deze blog laat ik zien hoe een dag/week eruitziet voor mij. Stage, vergaderingen, verslagen, lesvoorbereidingen en een aantal buitenschoolse activiteiten zullen voorbijkomen in deze blog.  

 

 

 

Vandaag is het donderdag en geef ik weer les op mijn stageschool, het Dominicus College. De eerste les die ik vandaag gaf, was aan mijn 2 atheneum klas van 11:20 uur tot 12:10 uur. Deze les heb ik iets anders aangepakt dan dat ik normaal een les geef. De leerlingen zijn bezig met het bloedvatenstelsel en moeten deze ook uit hun hoofd kennen. In de les van vandaag heb ik de leerlingen in groepjes een poster laten maken van het menselijk lichaam. Hierin moesten ze alle bloedvaten die ze moeten kennen, tekenen en hierbij aangeven welk bloedvat dit is. Door de leerlingen zelf het bloedvatenstelsel visueel te laten maken, zijn de leerlingen bezig met het visueel maken van de stof. Hierdoor blijft de stof hopelijk beter in hun hoofd zitten. De meeste leerlingen waren erg enthousiast over deze werkvorm. In plaats van stilzitten op je plek mochten de leerlingen zelf aan de slag gaan met de poster. Ik merk dat ik het ook erg leuk vind om dit soort lessen te geven. De leerlingen zijn gewoon lekker bezig met wat ze moeten doen. Als docent heb ik hierdoor tijd om door de klas te lopen en in gesprek te gaan met leerlingen. Hierbij help ik ze met onderdelen die ze nog moeilijk vinden of stel hen vragen om ze actief na te laten denken.

Na deze les had ik een half uur pauze. In deze tijd heb ik een toets van een leerling nagekeken die deze nog moest inhalen. Het kan soms een heel gedoe zijn om een moment te vinden waarop de leerling de toets in kan halen en jij als als docent ook beschikbaar bent. Gelukkig hebben we uiteindelijk een moment gevonden. De toets is nagekeken en heb het cijfer meteen in het systeem gezet.

Van 12:40 uur tot 15:20 uur had ik de volgende les, namelijk Project. Op het Dominicus College wordt het vak project aan de 1e en 2e jaars gegeven. Dit is een vakoverstijgende les waarin je met twee vakken een project draait. Ik doe dit samen met een collega van aardrijkskunde voor een grote groep brugklassers. Het project dat wij draaien gaat over het ontstaan van het leven op aarde en welke ontwikkelingen door de tijd allemaal hebben plaatsgevonden. De leerlingen krijgen hierbij allemaal een thema waar ze zelf informatie voor moeten opzoeken en onderzoek moeten doen. Als docent moet je bij dit vak heel erg gefocust blijven op de voortgang van de leerlingen. Hierbij moet je de leerlingen begeleiden en coachen om de goede weg te nemen.

Gedurende de dag heb ik tussendoor ook gevlogd. Voor de HAN moet ik een opdracht doen waarin ik laat zien hoe de dag van een LIO docent eruitziet. Door tussen de lessen door stukjes te filmen en uit te leggen wat ik aan het doe ben, kan ik werken aan deze opdracht.