De week van een LIO docent biologie 3 – Jesse Manders
Mijn naam is Jesse Manders. Ik ben een vierdejaars student aan de 2e graads opleiding tot docent biologie. In deze blog laat ik zien hoe een dag/week eruitziet voor mij. Stage, vergaderingen, verslagen, lesvoorbereidingen en een aantal buitenschoolse activiteiten zullen voorbijkomen in deze blog.
Vandaag is het woensdag en heb ik een ‘vrije’ dag. Op de woensdag zorg ik er normaal gesproken voor dat ik mijn lessen voorbereid voor aankomende week. In mijn agenda kan ik zien welke lessen ik moet geven. Per klas kijk ik welke stof ik moet gaan behandelen en op welke manier ik dat ga doen. Dit doe ik aan de hand van een lesvoorbereidingsformulier. Dit formulier is erg handig om in te vullen omdat je met een helicopterview je les kunt bekijken. Zo kan het zijn dat je op andere ideeën komt dan wanneer je dit formulier niet gebruikt. In het begin van mijn stage besprak ik deze formulieren altijd met mijn werkplekbegeleider. Tegenwoordig doe ik dit niet meer. Als ik de lesvoorbereidingsformulieren heb ingevuld en een idee heb hoe mijn les er uit moet komen te zien, ga ik aan de slag met mijn presentatie. Voor mijn presentatie gebruik ik een programma dat Genial.ly heet. Tijdens de coronaperiode, toen de lessen online gegeven moesten worden, zocht ik een tool waarmee ik mijn lessen (inter)actiever kon maken. Genial.ly is een super fijne tool om mooie presentaties te maken maar geeft ook de mogelijkheid om makkelijk actieve elementen toe te voegen.
Ik krijg niet altijd alle lessen op een dag af. Ook vandaag lukte het niet om álle lessen al voor te bereiden. Gelukkig is dat geen probleem, want vrijdag heb ik hier ook nog tijd voor.
Elke woensdag heb ik een begeleidingsgesprek met mijn werkplekbegeleider van stage. Hierin bespreken we mijn wekelijkse reflectie. Hierbij stel ik vragen over hoe ik het beste met bepaalde situaties om kan gaan. Deze gesprekken zijn altijd erg fijn en ik leer hier super veel van. Tijdens deze gesprekken is het ook echt de bedoeling dat je bepaalde keuzes die je hebt gemaakt weet te onderbouwen. Waarom kies ik er bijvoorbeeld voor om een leerling op de gang te zetten? Of waarom kies ik er voor om bij het thema bloedsomploop de leerlingen een posteropdracht te laten maken? Wanneer je jezelf de vraag gaat stellen waarom je iets doet, word je gedwongen om dieper na te denken over hoe en wat. De stap naar de literatuur is zo ook makkelijker te maken. Je gaat namelijk op zoek naar bepaalde methode die in de literatuur al bewezen zijn. Dit kan je dan vergelijken met hetgeen dat jij doet. Wanneer het begeleidingsgesprek is afgelopen schrijf ik in korte zinnen de kern van het gesprek op. Zo kan ik de belangrijkste zaken goed onthouden en gebruiken voor mijn leerdoelen.