De week van een LIO docent biologie 2 – Jesse Manders

Mijn naam is Jesse Manders. Ik ben een vierdejaars student aan de 2e graads opleiding tot docent biologie. In deze blog laat ik zien hoe een dag/week eruitziet voor mij. Stage, vergaderingen, verslagen, lesvoorbereidingen en een aantal buitenschoolse activiteiten zullen voorbijkomen in deze blog. 

 

 

 

Vandaag is het dinsdag en geef ik weer les op het Dominicus College. Om op mijn stageschool te komen moet ik ongeveer een uurtje reizen. Ik moet namelijk een overstap maken van de trein naar de bus en dat duur zo’n 20 minuten. Ik zorg ervoor dat ik minimaal een half uur voor mijn les op mijn stageschool aanwezig ben. Zo kan ik van tevoren wat mailtjes checken, de les nog eens doornemen of even overleggen met collega’s. Mijn eerste les vandaag begon om 10:20 uur en duurde tot 11:20 uur. De lessen op het Dominicus duren 50 minuten. Vandaag heb ik met mijn 2e jaar atheneumklas het hartpracticum gedaan. Ik keek hier erg naar uit omdat dit de eerste keer was dat ik dit met een klas mocht doen. De les verliep erg goed en de meeste leerlingen vonden het super interessant om een echt hart te bekijken én open te snijden. Enkele leerlingen vonden het echter wel heel spannend en voelde zich tijdens het practicum niet lekker. Dit kan natuurlijk gebeuren. Ik heb deze leerlingen in een ander lokaal gezet waar een andere docent aanwezig was, mocht er iets gebeuren. Hier heb ik ze aan een alternatieve opdracht gezet waarbij ze niet met een echt hart, maar met een model van een hart mochten werken. Aan het einde van de les heb ik aangegeven hoe stoer ik het vond dat de leerlingen het toch allemaal gedaan hebben en gezegd dat ik trots op ze ben.

Na de les had ik een uur en twintig minuten de tijd voor de volgende les begon. In deze tijd heb ik gewerkt aan het verslag van de HAN dat ik nog moet herkansen. Er zijn op de stageschool genoeg ruimtes waar je rustig kunt werken. Soms kies ik er voor om op een plek te zitten waar je helemaal alleen zit en niet gestoord kunt worden. Andere keren kies ik er juist voor om op een plek te zitten waar ook andere collega’s aan het werk zijn.  Natuurlijk heb ik ook tijd besteed aan het houden van pauze en kletsen met collega’s en leerlingen.

Na de pauze ging de bel en ging ik op naar de volgende les. Deze les was op de Monnikskap en duurde van 12:40 uur tot 13:55 uur. Omdat deze leerlingen extra aandacht nodig hebben en allemaal op hun eigen tempo werken, duren deze lessen 75 minuten. Zo heb je extra tijd om bij elke leerling te zitten en begeleiding op maat te kunnen geven. Omdat de leerlingen bijna allemaal een ander tempo hebben, zijn de leerlingen die in een klas zitten ook allemaal met andere stof bezig. Dit betekent dat ik deze lessen maar heel minimaal voorbereid. Klassikaal les geven doe je hierbij namelijk niet. Wel kijk ik waar elke leerling is en wat voor een materiaal ik hier bijvoorbeeld voor mee kan nemen. Ik vind het altijd erg leuk om aan deze groep les te geven. Je hebt echt de tijd om de leerling te helpen en te begeleiden.

Reacties

  1. 23 september 2022 door Jos Manders

    Hoi Jesse, ik.ben Jos een broer van je Opa Manders. Leuk verslag. Ik lees dit in Beieren wasr we op vakantie zijn. Succes met je stage.
    Groet van Jos Manders Elsllo.