De week van een LIO docent biologie 1 – Jesse Manders
Mijn naam is Jesse Manders. Ik ben een vierdejaars student aan de 2e graads opleiding tot docent biologie. In deze blog laat ik zien hoe een dag/week eruitziet voor mij. Stage, vergaderingen, verslagen, lesvoorbereidingen en een aantal buitenschoolse activiteiten zullen voorbijkomen in deze blog.
Vandaag, maandag, is over het algemeen een rustige dag voor mij. De dag begint voor om 08:30 uur achter mijn laptop. Elke maandagochtend heb ik namelijk een ’team opstart moment’ op mijn stage. Ik loop mijn LIO stage op het Dominicus College in Nijmegen. Hier geef ik les aan verschillende havo en atheneum onderbouwklassen en ik geef les op de Monnikskap. De Monnikskap is een vleugel binnen het Dominicus College waar les wordt gegeven aan leerlingen die langdurig ziek zijn, extra behoeftes hebben en afhankelijk zijn van onderwijs op maat. Tijdens deze team opstart bespreken we zaken waar we aankomende week rekening mee moeten houden, wat er speelt met bepaalde leerlingen en is er ruimte om vragen aan elkaar te stellen over zaken die je in de les mee maakt. Ik vind het erg fijn dat we met het team hier tijd voor hebben én maken. Ik merk namelijk dat het team, mede hierdoor, heel hecht is en elkaar makkelijk weet te vinden wanneer dat nodig is.
Buiten de opstart met het team heb ik sinds kort geen andere afspraken op de maandag gepland staan. Daarom heb ik met mezelf afgesproken dat ik de maandag gebruik als HAN-dag. Ik ga dan aan de slag met verschillende zaken en opdrachten die ik vanuit de HAN moet uitvoeren. Zo ben ik vandaag verder gegaan met verslag over differentiatie. Helaas moet ik dit verslag herkansen. Ik steek erg veel tijd in dit verslag omdat ik natuurlijk niet wil dat ik dit verslag nog een keer moet herkansen. Aan de hand van feedback van de docent en andere medestudenten ben ik aan de slag gegaan met het herschrijven en verbeteren van het verslag. Een aandachtspunt waar ik rekening mee moet houden, is dat ik alles concreet moet maken. Het is namelijk erg belangrijk dat je in de verslagen die je het 4e studiejaar maakt, heel concreet bent en beschrijft wat je in de praktijk gedaan hebt.
Vandaag heb ik dus veel tijd gestoken in mijn verslag. Buiten school zijn er ook nog andere dingen waar ik me mee bezig houd. Naast mijn studie en stage ben ik namelijk ook veel bezig met de kinderen die bij mij in het dorp wonen. Een paar keer per maand organiseer ik, samen met een vriend, een avond met leuke activiteiten voor de kinderen uit ons dorp. Elke zomervakantie gaan we ook op kamp. Deze avond ben ik bezig geweest met het organiseren van dit kamp en heb ik een bezoekje gebracht aan de locatie waar we heen willen. Nadat ik hier klaar mee ben plof ik lekker op de bank en is mijn dag afgelopen.