De lerarenopleiding Biologie en alles wat erbij komt kijken, veldwerk – Emira Klumpenaar
Mijn naam is Emira Klumpenaar. Ik ben een derdejaars student aan de tweedegraads lerarenopleiding Biologie. In deze 5 blogs zal ik beschrijven hoe stagedagen in Nederland eruitzien, hoe het is om praktijklessen te volgen, hoe de theorielessen op de opleiding zijn, hoe veldwerk is en als laatste hoe lesgeven in Curaçao eruitziet. Veel leesplezier, en hopelijk krijgen jullie hierdoor een beter beeld van de opleiding!
In deze blog ga ik het hebben over veldwerk. Dit vind ik zelf een van de leukste onderdelen van de opleiding! Je leert er super veel, bent gezellig met je klasgenoten en je bent een hele ervaring rijker.
Op de opleiding heb je meerdere keren veldwerk/excursies. Bij een excursie ga je vaak wat verder weg en/of ben je ook meerdere dagen weg. Het meeste veldwerk dat je doet is wel lekker dichtbij en duurt ook niet langer dan 1 schooldag.
Je doet vooral veel veldwerk bij plant en ecologie. Bij plant ga je in het eerste jaar erop uit om schimmels/paddenstoelen te zoeken. Hierbij word je vooral vrijgelaten om echt op zoek te gaan. Je maakt en paar opdrachten en laat aan de docent zien wat je gevonden hebt.
Bij Ecologie heb je meerdere velwerkdagen en excursies. Je gaat het veld in voor flora en fauna waarbij je veel verschillende planten gaat leren kennen. Je krijgt namelijk ook een veldtoets waarbij je 75 planten in het veld moet kunnen herkennen en benoemen. Hiervoor ga je dus de tijd ervoor heel veel het veld in om deze te leren.
Ook ga je een aantal dagen naar Zuid-Limburg met je klas. Daar leer je Zuid-Limburgse landschap, haar geologie, geomorfologie en flora en fauna kennen. Ook ga je verschillende onderzoeken in verschillende gebieden uitvoeren. De resultaten van de meeste onderzoeken worden elke avond uitgewerkt en gepresenteerd aan de medestudenten. Ondanks dat deze excursie hard werken is heb je het wel supergezellig met je klas! Je gaat samen eten, spelletjes spelen, het veld in, onderzoek doen, etc. Ook heb je hier een keuzedeel waarbij je zelf kan bepalen wat je wilt doen, en als opties heb je bijvoorbeeld fossielen zoeken of vleermuizen spotten.
Ook heb je bij ecologie meerdere onderdelen zoals de vakken zoet- en zoutwater ecologie. 1 van deze vakken heb je in het 2de jaar en het andere vak in het 3de jaar. Dit wordt ieder jaar omgewisseld, omdat de 2de en 3de jaar samen op deze excursies gaan en dus tegelijk hetzelfde vak moeten hebben.
Voor zoutwater ecologie ga je naar een Waddeneiland. Wij waren naar Schiermonnikoog geweest en dat was superleuk! Je gaat bij de kwelder, duinen en het wad & strand verschillende onderzoekjes doen. Ook bedenk je in een groepje helemaal zelf een onderzoek in 1 van de drie gebieden, deze ga je uitschrijven, uitvoeren en uitwerken in een verslag.
Voor zoetwater ecologie ga je naar de weerribben. Hier ga je met een groepje een bootje in en varen over het water, waarbij je vooral kijkt naar het planten en dierenleven dat je tegenkomt. Ook leer je over hoe het gebied is ontstaan en hoe je dit veldwerk kan gebruiken in het voortgezet onderwijs.
Dit waren een aantal grotere excursies/veldwerk dat je doet op de opleiding, maar er zijn er natuurlijk nog meer en naast de opleiding ben je zelf ook vaak in het veld bezig voor onderzoeken/verslagen. Uit mijn ervaring begrijp je de theorie meer door het veldwerk, omdat je het in het echt ziet en nog een keer herhaalt. Ook zijn de dingen in het veld mooi om te zien en heb je vaak een leuke herinnering erbij!