De lerarenopleiding Biologie en alles wat erbij komt kijken, stage – Emira Klumpenaar

Mijn naam is Emira Klumpenaar en ik ben 19 jaar oud. Ik ben een derdejaars student aan de tweedegraads lerarenopleiding Biologie. In deze 5 blogs zal ik beschrijven hoe stagedagen in Nederland eruitzien, hoe het is om praktijklessen te volgen, hoe de theorielessen op de opleiding zijn, hoe veldwerk is en als laatste hoe lesgeven in Curaçao eruitziet. Veel leesplezier, en hopelijk krijgen jullie hierdoor een beter beeld van de opleiding!

In deze blog zal ik het hebben over stagedagen in Nederland. Ik heb dit jaar stagegelopen op Lyceum Elst! Hierbij heb ik lesgegeven aan 2 derdejaars mavo klassen en 1 eerstejaars havo/vwo klas. De lessen begonnen op deze school om 8:30 en duurde 45 minuten. Ik was altijd standaard om 8 uur aanwezig, want ik gaf vaak de eerste 2 of eerste 3 uren les.

Aangekomen op stage hang ik altijd mijn jas op aan de kapstok en ga ik in de personeelskamer zitten. Meestal ben ik de eerste persoon die binnenkomt, maar soms is mijn begeleider er al eerder. Langzamerhand stromen andere docenten ook binnen en die gaan er lekker bij zitten. Bijna altijd maak je wel even een praatje met de andere docenten, maar soms ben je druk bezig met het aanpassen van een werkvorm/powerpoint of ben je nog wat aan het uitprinten.

Vaak ga ik 10 minuten voordat mijn les begint vast naar boven. Zo kan ik mijn powerpoint opstarten/delen op de beamer en heb ik nog even de tijd om het lokaal een beetje netjes te maken. Dan gaat de bel en komen de leerlingen binnen. In ons lokaal staat een kast waar de tassen en jassen in moeten, want het is een practicumlokaal. Dit zorgde vaak wel voor vertraging van de les, omdat ze dus al hun spullen uit de tas moeten halen. Als eenmaal iedereen zit begin ik met mijn les!

Ik open altijd met de planning van die les, zodat iedereen weet waar ze vandaag aan toe zijn. Daarna ga ik door naar de leerdoelen voor de les, dan geef ik uitleg, tijd voor huiswerk opdrachten/werkvormen en dan eindig ik de les met het terugkomen op de leerdoelen. Meestal geef ik de leerlingen 5 minuten om hun spullen op te ruimen en even te kletsen voordat ze naar de volgende les gaan.

Na mijn lessen kijk ik mee bij mijn begeleider of zit ik beneden in de personeelskamer. Vaak ben ik hier reflecties aan het schrijven, verslagen aan het typen of andere opdrachten aan het maken. Als ik meekijk bij mijn begeleider let ik vaak op dingen die mij opvallen in de les of dingen waarvan ik wil weten waarom mijn begeleider dat op die manier deed.
Aan het einde van de dag bespreken we mijn lessen en verteld mijn begeleider hoe ze vond dat het ging. Denk hierbij aan dingen die heel goed gingen en dingen die de volgende keer anders zouden kunnen. Hier geef ik natuurlijk mijn eigen inbreng op en samen bedenken we vaak een oplossing voor de volgende keer bij dingen die minder goed gingen.

Aan het einde van de dag heb ik altijd nog even een klets moment met mijn begeleider om het over dingen te hebben die niks te maken hebben met stage! Dan is het alweer tijd om naar huis te gaan, vaak is dit om een uur of 4/half 5. Thuis neem ik eerst lekker de tijd voor mezelf en maak ik daarna nog wat schoolopdrachten af of bereid ik lessen voor de volgende stagedag voor. Daarna is de stagedag officieel voorbij!