De laatste loodjes, mijn laatste stage
Tamara is vierdejaars student Pabo Groenewoud Nijmegen
Ik zit in mijn laatste jaar van de pabo, een laatste jaar hard werken en laten zien dat je er klaar voor bent om juf te worden. Na het harde zwoegen voor mijn afstudeerplan heb ik 5 november gehoord dat mijn plan is goedgekeurd! Aan de slag dus maar!
Afstuderen op een jenaplanschool
Ik heb er alles aan gedaan om te kunnen afstuderen op een Jenaplanschool. Ik heb een hoop plannen en wil graag kennis maken met een ander soort school. Dit viel niet mee, omdat ik niet bezig ben met de Jenaplanopleiding. Uiteindelijk moest ik mezelf bewijzen en ben ik aangenomen voor de bovenbouw.
Inmiddels zijn we al weer 2 maanden verder. Ik loop nu drie dagen stage en draai volledig de groep. In het begin was dit nog vermoeiend, maar het bevalt me steeds meer. Omdat ik nu al een tijdje stage loop op deze school heb ik ook een goed beeld gekregen van het Jenaplanonderwijs. Dit wil ik graag met jullie delen. Een voorbeeld uit de praktijk is vaak toch duidelijker dan één of ander theoretisch verhaaltje uit een boek.
Een dagje uit de Panda’s
De panda’s, zo heet mijn klas. Niet groep 7a of combinatieklas 6/7. Nee, de Panda’s. Het is een heterogene groep (leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus), dit is kenmerkend voor het Jenaplanonderwijs. Ik heb groep 6, 7 en 8. Dit is de, zogeheten, stamgroep. Om een beeld te geven van het Jenaplanonderwijs zal ik een dag beschrijven uit mijn stageklas.
Belangrijk element: gesprek in de kring
Maandagochtend. De kinderen komen de klas binnen en zetten de stoelen van hun tafelgroepje in de kring. De kring is een belangrijk aspect binnen het Jenaplan. Het bevordert het gemeenschapsgevoel en het is een moment waarop er goed naar elkaar gekeken en geluisterd wordt. Op de maandagochtend vertellen de kinderen over hun weekend of andere dingen die ze graag met de groep willen delen.
Werktijd
Na de kring gaan de kinderen naar hun plek. Ze zitten in groepjes. In het tafelgroepje zitten kinderen van groep 6, 7 en 8 door elkaar. Ze leren met elkaar samenwerken en kunnen dit ook heel goed. Op maandagochtend wordt er gezamenlijk gepland. Tijdens de werktijd, dit volgt na het plannen, werken de kinderen aan topo(grafie), schrijven, spelling, het schrijven van een tekst, lezen, crea-opdrachten en eventueel dingen die zij nog af moeten maken. Zij bepalen zelf wanneer ze wat doen, maar er staat wel vast wat er aan het einde van de week af moet. Tijdens de werktijd geef ik instructie voor spelling. Per groep roep ik de kinderen bij me aan de instructietafel. Daar bespreek ik per groep waar ze de komende week aan gaan werken. Dit doe ik aan de hand van de uitlegkaarten die horen bij de methode ‘Spelling in beeld’. Je moet je klassenmanagement dus goed geregeld hebben. 2/3 van de klas werkt, terwijl ik 1/3 instructie geef.
Spel
Na de werktijd is het pauze. Alle groepen hebben tegelijk pauze. Dit vond ik in het begin erg bijzonder. Je ziet hoe ouderejaars met kleuters samen spelen. Echt heel bijzonder. De school is een maatschappij in het klein iedereen leert samen, van én met elkaar.
Differentiatie. Haal er uit wat er in zit!
Na de pauze gaan de kinderen naar de instructiegroep. Bij mij komen alle kinderen uit groep 7 voor de instructie rekenen. In de loop van de week zitten zij ook voor taalbeschouwing en nieuwsbegrip in de instructiegroep. In de instructiegroep zijn verschillende niveaus. Er zijn kinderen die werken met een eigen programma (lager niveau). De ‘middenmoot’ werkt vrij zelfstandig aan de opdrachten een enkeling van deze middenmoot heeft verlengde instructie nodig. Dan is er een groep kinderen die werkt aan het zogenaamde ‘routeboekje’. Voor hen is er een speciale ‘route’ uitgestippeld. In hun boekje staat precies wanneer zij wel en niet mee hoeven doen met de uitleg en welke opgaven zij wel en niet hoeven te maken. Best gecompliceerd dus. Het duurde ook wel even voordat ik zicht had op alle kinderen. ‘Doe jij ook even gewoon mee, net als iedereen.’ ‘Ja, maar juf ik werk met het routeboekje.’ ‘Oké, prima.’ Inmiddels heb ik er zicht op, maar het blijft lastig om tegemoet te komen aan de behoeften van alle kinderen.
Wereldoriëntatie
Na rekenen hebben de kinderen middagpauze. Na de middagpauze is er op maandag projecttijd. Gedurende de hele week (behalve op vrijdag) wordt er aan het project gewerkt. Mijn stageschool werkt met het IPC-project.
Voor de komende periode heb ik hieraan mijn eigen draai gegeven. We werken de komende tijd aan het thema ‘De Gouden eeuw’. Hierover in mijn volgende blog meer..
De dag wordt afgesloten met elkaar. Wat ging er vandaag goed? Wat heb je geleerd? Lekker naar huis en dan morgen met een fris hoofd weer op school. Tot woensdag, dan ben ik er weer.
Meer informatie over Pabo Groenewoud Nijmegen
Tamara zoals jij bewust kiest voor jenaplanonderwijs, zo bewust kiest ‘kopvoeters’ voor het zelf nadenken van peuters-kleuters. ‘Kopvoeters’ prikkelt het denk- en inlevingsvermogen van jonge kinderen tijdens het voorlezen. Naast alle andere mooie boekjes die we kennen mogen “kopvoeters’ niet ontbreken. ‘Kopvoeters’ toont iets minder, maar wel het echte beeld. Dit in tegenstelling tot boekjes die veel illustraties hebben maar waar het kind dus niet bij hoeft na te denken. Meer info over de formule op http://www.kopvoeters.com.
Hoe bewust kies jij een boekje???
Apart dat je zelf heel graag op een Jenaplanschool wilde werken! Wat goed van je dat je er alles aan hebt gedaan, zeg!
Het lijkt me ook wel een interessante ervaring! Wil je later ook op een jenaplanschool werken?
Ik ben benieuwd naar je volgende blog 😉
Ha Tamara!
Alweer een interessante blog van jou! Op de pabo heb ik natuurlijk geregeld wat gehoord over het Jenaplanonderwijs. En ook door verhalen van jou. Maar dat ze ook vakken als taalbeschouwing en nieuwsbegrip hadden, wist ik helemaal niet! Echt erg interessant! Ook de klassikale afsluiting van de dag (wat heb je geleerd vandaag?) moet ik onthouden.
Groetjes Kim
@ Marieke
Bedankt voor je reactie :-)! Ik vind het jenaplanconcept erg goed. Ik zal in ieder geval veel van de manier van werken overnemen als ik mijn eigen klas heb 🙂
@ Kim
In zo’n blog komt het dan toch wat uitgebreider naar voren dan in mijn verhalen op de pabo ;-). Leuk dat je zo enthousiast bent!
Tot morgen 😉