De keuze in pabo 2
Ik ben Liese van den Born, derdejaars pabo-student
In deze blog schrijf ik over de keuze voor het jonge of oude kind, die aan het einde van het tweede leerjaar gemaakt moest worden. In deze blog ga ik dieper in op de uiteindelijke keuze die ik heb gemaakt.
Pabo 2 periode 4, de periode waarin je de keuze moet maken tussen het jonge of oude kind. Na een half jaar in de onderbouw stage te hebben gelopen, en een half jaar in de bovenbouw moet je je ervaringen vergelijken en kiezen voor één van de twee bouwen. Mijn keuze is gevallen op het oude kind.
Ik heb hier tot op het laatste moment over zitten twijfelen, maar door gesprekken met mijn mentor, mijn ouders en medestudenten ben ik tot deze keuze gekomen.
Mijn uiteindelijke keuze is op het oude kind gevallen wegens een aantal factoren.
Door stage te lopen bij het oude kind ben ik me veel sterker gaan voelen voor de klas. Bij de kleuters was dit zeker ook het geval, maar sinds ik voor mijn huidige groep 7/8 sta is deze ontwikkeling veel sneller gegaan omdat je ook meer tegengas krijgt van de leerlingen. Ik ben ik korte tijd sneller gegroeid in groep 7/8 dan in mijn stage tijd bij de kleuters.
Verder vind ik het heel interessant om OJW vakken te geven. Ik ga me dan komend jaar op de pabo specialiseren in het vak geschiedenis. Ik wil dit dan kunnen toepassen in mijn stage, in de onderbouw kan dit ook, maar ik vind het erg leuk om dit op niveau met spannende verhalen te kunnen vertellen aan een bovenbouwgroep.
Ook zie ik in de bovenbouw de kans om mijzelf te ontwikkelen in de contacten leggen met ouders. Bij de kleuters gaan deze contacten vanzelf omdat ouders elke ochtend de kinderen naar school komen brengen. Bij de bovenbouw is dit niet zo, dus zie je ouders alleen bij bijvoorbeeld gesprekken of open avonden. Wanneer ik langer in de bovenbouw blijf zie ik mogelijkheid om ook met deze ouders contact te leggen en gesprekken te voeren.
De contacten met de leerlingen vind ik echter ook heel belangrijk. Bij de kleuters zijn deze contacten heel anders dan met leerlingen uit groep 7 of groep 8. Ik vind het belangrijk dat je als leerkracht met je leerlingen een goede band opbouwt. Bij de kleuters gaat dit vaak redelijk snel. In de bovenbouw heb ik gemerkt dat je dit echt moet opbouwen en verdienen als leerkracht.
Ik wil komend jaar wanneer ik weer voor deze groep leerlingen sta de band versterken. Hier zie ik in de bovenbouw een groot ontwikkelpunt voor mezelf liggen. Ik wil me in de praktijk, maar ook in de theorie verdiepen in deze relatie tussen leerkracht en (bovenbouw)leerling.
Ik heb dus als gevolg van meerdere redenen gekozen voor de bovenbouw. Komend jaar kom ik dan ook in groep 8 te staan. Ik houd dan dezelfde groep leerlingen die ik nu heb. Ik zie daar veel kansen mee. Ik kan de band met leerlingen, ouders en leerkrachten versterken. Maar ook omdat ik de leerlingen al ken kan ik verder waar ik dit jaar ben gebleven zonder helemaal opnieuw te hoeven starten. Ik denk dat ik hier een voordeel mee heb ik de komende stage.