De ideale opleiding?

Bart is derdejaars student lerarenopleiding geschiedenis

Is mijn opleiding de ideale opleiding? Nee. Of de ideale opleiding bestaat weet ik niet. Wel weet ik dat wat er op de HAN aangeboden wordt degelijk is en meestal goed in elkaar zit. Om dichter bij het beeld van de ideale opleiding te komen zal ik hier onder een aantal punten waar de ideale opleiding aan moet voldoen opsommen en daar onder vermelden in hoeverre de HAN aan deze punten voldoet.

1. De leraren
Hoe goed een opleiding ook is, hij valt of staat bij de uitvoerders van het beleid: de leraren. Wat een ideale leraar is, is weer een heel ander verhaal maar een beeld van goede en slechte leraren hebben we allemaal.

Over het algemeen ben ik erg tevreden over mijn leraren. Zij verstaan hun vak en verzorgen hun lessen goed. Sommige van hen zijn zelfs uitgegroeid tot ware culthelden. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Ook vind ik dat de communicatie hier en daar beter kan.

2. Vrije ruimte
Mensen willen iets te kiezen hebben.  Een ideale opleiding geeft ruimte om onderdelen te kiezen of zelfs te ontwerpen. Natuurlijk niet te veel, maar dit moet ook zeker niet ontbreken.

‘De veteranen’ op de school vertelden mij dat er vroeger veel sprake van was van vrije ruimte, en dat het nu langzaamaan begint terug te keren. De twee dingen die vrij zijn op dit moment zijn de leeslijst en de minor. Gelukkig kan je hier alle kanten mee op. Als je er actief mee bezig wilt. Ik heb bijvoorbeeld voor mijn minor gekozen voor het volgen van een extra cursus met betrekking tot tweetalig onderwijs en momenteel geef ik een jaar les in China als deel van mijn opleiding. Mijn leeslijst heb ik deels behaald door het mede verzorgen van een cursus van de Nuffic op de HAN. Het andere deel haal ik door een aantal boeken te lezen die ik zelf gekozen heb.

3. Transparantie en ruimte voor verbetering
De structuur van een opleiding behoort duidelijk te zijn. Ook is het belangrijk dat wordt begrepen waarom bepaalde zaken zijn zoals ze zijn. Een opleiding moet ook niet star zijn als het gaat om het ontvangen van feedback en het op basis daarvan aanpakken van zaken die niet goed geregeld zijn.

De HAN doet erg veel als het gaat om het verkrijgen van feedback van studenten. Eens in de zoveel tijd krijg je een mailtje om een korte enquête in te vullen. Ook worden er lunches georganiseerd waar je je ei kwijt kan over de opleiding. De eerste vul ik meestal in, voor de laatste vergeet ik me altijd in te schrijven. Verder heb ik het idee dat eventuele ontevredenheid bij studenten wel opgemerkt wordt. In mijn eerste jaar was er bijvoorbeeld  een bepaald project dat een onderdeel van je stage was. Dit project bleek een incarnatie van het kwaad te zijn en kreeg veel kritiek. Het volgende jaar was dit project geen onderdeel meer van de opleiding. Dit geldt eigenlijk voor bijna alle verbeteringen die op basis van feedback worden gemaakt: het is te laat voor je eigen jaargang maar de nieuwe lichting gaat er wel van profiteren.

4. De ideale school
Natuurlijk hoort bij de ideale opleiding ook de ideale school: de sfeer, de lokalen en de andere voorzieningen horen hier allemaal bij. Dit zit naar mijn idee op dit moment allemaal goed. Studenten van verschillende opleidingen worden ook  tot samenwerking gezet in vakken waar een heel cluster bij elkaar zit.

Verdict
Ik kan zo nog een aantal zaken noemen die erg belangrijk voor een goede opleiding: het programma, de stages, de planning, de uitstapjes enzovoort, enzovoort. Dit moet echter een kort stukje worden dus ik zal mijn oordeel vellen op basis van het bovenstaande.

Zoals ik in het begin al vermelde blijkt mijn opleiding erg degelijk te zijn. Natuurlijk is er wel ruimte voor verbetering, en hier staat men bij de opleiding ook open voor. Of de ideale opleiding ooit bereikt zal worden weet ik niet, maar we zijn in ieder geval goed op weg.