De ideale leerkracht

Lars Jongejan, derdejaarsstudent Pabo

Als je het hebt over een ideale leerkracht, bestaat die dan echt? Persoonlijk vind ik dit een lastige vraag. Natuurlijk, je hebt goede leerkrachten maar zijn die ook ideaal? Is hier een checklijst voor?

Een ideale leerkracht is voor iedere persoon verschillend. Als je zelf iemand bent die voor de klas staat, kun je hier anders tegenaan kijken dan een leerling of zelfs een collega. Er zijn geen eisen, maar wel hoe jij er zelf in staat. Jij kunt zelf bijvoorbeeld streng zijn en gestructureerd werken, maar bereik je hiermee de leerlingen? Of je bent juist modern en wilt graag vooral doen, maar past dit binnen het tijdsschema van de school en past het op de leerlijn van de kinderen?

Op de pabo moeten wij vaak reflecteren op ons handelen en wat we hierbij voelen. Waar liepen we tegenaan bij die les en wat ging er precies goed? Door steeds te blijven reflecteren, leer je waar je sterk in bent en waar je nog moet groeien. Je ontwikkelt een eigen visie op het onderwijs dat jij wilt uitvoeren in de klas en je visie is alles waar je later voor staat.

Ik denk dat de ideale leerkracht niet bestaat en voor mij ook niet hoeft te bestaan. Stel je maar eens voor: als ik de ideale leerkracht zou zijn, wat zou ik dan nog moeten leren? Dan zou alles in de klas goed gaan, maar als er dan opeens een omwenteling komt weet je niet hoe te handelen. Ik denk dat het belangrijk is dat je als leerkracht een beetje van alles moet hebben: structureel, modern, creatief, flexibel, etc. maar bovenal dat je achter jezelf staat en kinderen blijft inspireren om later het beste uit hun levens te halen en dat zij later tegen jou kunnen zeggen: “Bedankt meester (of juf), omdat dat u mij destijds zo inspireerde, ben ik nu hier.”