De hel van Oekraïne, hier op de stoep

Door Loes Kuijper, derdejaars student Leraar Natuurkunde en loopt namens de HAN stage op de St. John’s International School in Engeland.

Tijdens de vakantieweek kwamen de berichten langzaam binnen: “iets” was gaande in Oekraïne. Op dat moment waren het slechts nieuwsberichten uit een ver land. Af en toe kreeg je iets mee van een protest dat uit de hand is gelopen, maar je kijkt er niet van op.

Maar dan komen de leerlingen terug van de vakantie. Lekker een weekje thuis met hun familie doorgebracht in allerlei verschillende plaatsen op onze aardbol. Rusland, Spanje, Frankrijk, Kazachstan en ja, ook Oekraïne. Een jongen hier op school was tijdens de vakantie naar zijn ouders gegaan in Kiev en heeft daar middenin het hele gebeuren gestaan. Hij had aanvankelijk geen angst. Hij vond de aandacht wel leuk. Totdat de berichten langzaam maar zeker van een steeds serieuzere aard werden…

De spanning is hier op school goed te voelen. Met name onder de leerlingen uit Rusland, Kazachstan en die ene jongen uit Oekraïne, wiens familie middenin de ellende woont. Als je aan een willekeurige leerling uit Kazachstan vraagt wat hij van Putin vindt, reageert hij:

“Miss, that is a very dangerous question!”

Maar antwoord geeft hij niet. Ach jongen, je zit in Engeland! Je wordt hier niet afgeluisterd ofzo, je zit hier veilig! Toch komt er geen antwoord.

De jongens uit Rusland vinden de situatie mooi om te zien. Het laat goed de macht van Rusland overkomen! En Putin, de grote president, staat paraat om Ruslands goede en machtige naam te waarborgen. Deze jongens worden er dan ook regelmatig aan herrinerd dat er hier op school met respect over andere landen wordt gepraat en dus ook over Oekraïne! En als je niks goeds te zeggen hebt, dan houd je je mond maar!

Het is echt niet dat de jongens uit Rusland slechte jongens zijn. De sanctie die er nu staat voor het neerbuigend doen en angst aanpraten ten opzichte van de Oekraïnse jongen, is dat ze verplicht een uur lang naar de Britse nieuwszender moeten kijken. Dan zien ze eens de berichtgeving van een andere kant. Een informatiebron die wel de pro-Oekraïense kant laat zien. Een bron die meer verslag legt van wat er precies aan de hand is. Een bron die geen slimme trucjes uithaalt met het verwoorden en verdraaien van feitjes, om zo de steun van een land achter je te krijgen.

Dit alles, met de hoop dat de Russische jongens, die helemaal geen verkeerde jongens zijn, niet meer gehersenspoeld worden door Russische propaganda. En met de hoop dat de hel van Oekraïne, niet hier op St. John’s International School naar binnendringt…

Reacties

  1. 06 maart 2014 door Iris

    Ik zeg niet dat ik pro-russisch ben, maar klakkeloos annemen dat het Britse nieuws de waarheid laat zien vind ik vrij gevaarlijk. Ik denk dat er ook een kans bestaat dat wij vooral pro-westerse propaganda te zien krijgen.

  2. 06 maart 2014 door Loes Kuijper

    Ha Iris,

    daar heb je helemaal gelijk in. Die kans is er inderdaad.

    Als je tussen de regels door leest, zie je dat ik het ook voorzichtig verwoord heb. De berichtgeving van een andere kant (niet per definitie de neutrale), die wel de pro-Oekraïense laat zien, MEER verslag van wat er aan de hand is en geen draaiingen aan de waarheid “om zo de steun van een land achter zich te krijgen.” –> Althans, niet in die mate.

    Ik beweer niet dat onze westerse berichtgeving de volledige situatie neutraal schetst. Wat ik hierboven verteld heb, is de situatie zoals ik hem meekrijg vanuit de leerlingen hier. De Russen hier kijken neer op Oekraïne, terwijl ze een totaal ander beeld hebben van de situatie dan dat wij hebben. Vanuit hun oogpunt oordelen ze en spreken ze hun mening, wat hun medeleerling kwetst. Daarop is de school van mening dat ze eerst maar eens een andere kijk op het verhaal moeten zien, nadenken, en DAN pas met een mening komen.

    En als die mening dan nog steeds hetzelfde is, dan geldt er dat ze die mogen hebben. Waar het vooral om gaat is dat ze dan ook de argumenten van de andere partij kennen zodat het neerbuigende gedrag ophoudt, omdat ze dan begrijpen waarom de mening van deze leerling anders is en ook anders mag zijn.