De eerste echte dramales!
Quirine Vaessen, studente Minor drama en theater
Ik ben Quirine Vaessen en ben in september 2015 begonnen aan de Minor ”drama en theater in het onderwijs” op de HAN in Nijmegen. Voor deze minor moesten we stage gaan lopen op een middelbare school. Daar heb ik samen met twee medestudenten 2 dramalessen verzorgd.
Hier een kijkje in de eerste dag op de Notre Dame in Nijmegen:
We kwamen aan bij De Notre Dame en het feest kon meteen beginnen. Snel naar het lokaal en meteen in onze rol. Wat een feestje. De leerlingen gingen mee en door onze interactieve rollen waren ze meteen geïnteresseerd in ons en in wat we gingen doen. Anneloes vertolkte de rol als stoere chick, Leonieke als hypere meid en ik zelf als verlegen meisje die niet wist wat er ging komen. De leerlingen vonden het prachtig.
Om de les te beginnen moesten we natuurlijk eerst uit onze rol stappen, ons even voorstellen en een goede sfeer in de klas creëren. De eerste opdracht die we deden was om de leerlingen wat beter te leren kennen, waarna we steeds meer gingen spelen. Vooral het spelen vonden de leerlingen erg leuk. Ze moesten verschillende tableaus maken (stilstaande beelden) van situaties waarin ze leraren vervelen. De leerlingen konden genoeg voorbeelden bedenken en met enthousiasme gingen ze ervoor om een zo leuk mogelijk beeld neer te zetten.
Het begeleiden van de workshop ging goed en ik weet meteen weer waarom ik zo van lesgeven houd, wat een leuke leerlingen!
Bekijk gauw het filmpje om te zien hoe de les verliep!
De uitleg is helder voor de leerlingen, dit komt waarschijnlijk omdat we veel dingen voordoen, waardoor ze een beeld krijgen. Daarnaast check ik tijdens mijn uitleg of ze het begrepen hebben. Ik merk dat ik in mijn begeleiding stop met mijn uitleg op het moment dat er storend gedrag is. Ik heb tijdens mijn opleiding geleerd dat oogcontact maken of stoppen met de uitleg vaak al genoeg kan zijn voor een leerling om te weten dat hij/zij ergens mee moet stoppen. Ik zie aan de beelden dat dit ook daadwerkelijk werkt. Ook merk ik dat ik vaak door grapjes laat merken hoe ik wil dat de leerlingen zich gedragen. Ik ben van mening dat je niet streng hoeft te zijn als je maar helder laat merken wat je van hen verwacht. Het houdt de sfeer positief en de leerlingen hebben toch door waar mijn grenzen liggen.