De braafste leerling van de school

Alette is vierdejaars student lerarenopleiding geschiedenis

De nieuwe leerschool…

De klas is halfvol. De leerlingen die gekomen zijn naar de les hebben lol; ze hebben 2 tolletjes en doen wie het langste kan blijven tollen. De leerling wiens tolletje het langst blijft draaien heeft gewonnen. Je kunt het spel beïnvloeden door de tollen tegen elkaar te laten draaien, dan stoppen ze vaak eerder en is het spannender.

Als de les begint, begint er ook een nieuw spel; dit keer is het speelobject een groen klein plastic kikkertje dat je in kunt drukken waarna het wegspringt. De leerlingen proberen uit hoe ver de kikker springt en telkens als de docent niet kijkt, springt de kikker weer een aantal tafels verder. Maar 1 van de leerlingen schiet de kikker naar een uithoek van de klas en opstaan zou te opvallend zijn. De kikker blijft er liggen tot de bel gaat.

Maar 1 van de meiden heeft een elastiek; als je een stukje papier strak opvouwt tot een dunne langwerpige vorm, kun je je het papier om de elastiek vouwen, naar achter trekken en laten schieten. Dit spel is spannender dan de kikker, omdat het papier veel verder kan schieten. Het schiet zelfs af en toe richting docent, waarna deze dus boos wordt en 1 van de jongens dreigt met uitzetting.

Het helpt niet; het is namelijk de schuld van het meisje. De jongen vertelt dit aan de docent. Maar de docent gelooft hem niet; dat meisje zou zoiets nooit doen. Voor straf moet hij voorin komen zitten. De jongen kijkt boos achterom, het meisje kijkt hem lachend aan en richt het papiertje op de docent. De jongen kijkt het meisje boos maar smekend aan. Ze laat het elastiek zakken en stopt het weg.

De kinderachtigste klas
Het is algemeen bekend dat wij de kinderachtigste klas zijn van de examenklassen en wat mij betreft van de hele school; we schieten propjes en spelen met tollen. Als het in de pauze effe tegenzit, zitten de jongens achter elkaar aan en rennen de kantine door. Wat een leuk effect heeft op de rustige sfeer die uiteraard heerst in onze kantine. Verder gooien ze elkaar wel eens op de grond als hen dat belieft; je zou echt denken dat je in een brugklas beland bent wanneer je ons zo volgt.

Maar ach, er is niks aan te doen, het examenjaar is nu eenmaal saai en we moeten toch iets doen om de tijd door te komen. En aangezien de lessen niet heel erg boeiend zijn, moeten we ons op een dag helemaal zelf vermaken. Tenminste, als we naar school komen.

Nakomen
Wat nakomen betreft is men niet zo streng voor ons; waarschijnlijk zijn ze ons liever kwijt dan rijk, wat uiteraard ook voor ons geldt. Want wie vindt het nou leuk om een hele dag op school rond te hangen?

Tussenuur
Wat ook vaak voorkomt is dat we zomaar geen les hebben, omdat we dan dus zomaar geen les hebben, zeer waarschijnlijk omdat de leraar niet aanwezig is. Vrij stom eigenlijk, want ik geloof niet dat we die leraar nodig hebben om ons te vermaken. Nee, een tussenuur is dus vaak saaier dan een gewone les.

Dit heeft ook te maken met het feit dat de leraar liever heeft dat je naar hem luistert dan naar je buurman. En aangezien de buurman interessanter is wordt er zo een les lang een wedloop gehouden tussen buurman en leraar. Deze willen allebei je aandacht en gebruiken zo hun eigen middeltjes.

De leraar is ervan overtuigd dat wat hij/zij zegt waar is, maar je buurman is het hier meestal niet mee eens. Dan krijg je te horen dat zij hun examens al hebben gedaan en dat ze dat van ons nog moeten zien. Een rotstreek; ik ben al zo zenuwachtig. Als het dan nog niet lukt de buurman stil te krijgen gaan ze uitleggen waarom je in de les zit; gek genoeg niet om propjes te schieten maar omdat blijkt dat je de leraar nodig hebt voor een goede voorbereiding van je examen. Hoogst interessant allemaal om te horen.

Als men gaat dreigen met ‘eruit’ wordt het pas echt spannend. Op dat moment gaat iedereen nog irritanter doen om uit te proberen hoe ver ze kunnen gaan. En ik kan je vertellen, hoe ouder je wordt hoe verder je kunt gaan in dat soort dingen. Dus hoe minder je leert en hoe boeiender de lessen.

Eruit…!
Toch is ‘eruit gestuurd worden’ niet leuk. Natuurlijk omdat het heel gezellig is in de klas. De warme sfeer die er hangt en de geur van boeken en repetities. Wat moet je dan in je eentje in de kantine waar het tocht en je heel eenzaam moet wachten op je klasgenoten die op dat moment gezellig de les volgen in hun lokaal.

…het dagboek.

Website lerarenopleiding geschiedenis

Reacties

  1. 25 mei 2011 door Marcia Peters

    Hoi Alette,
    Leuke blog! Is dit uit eigen ervaring (uit je dagboek) of zie je dit voor je gebeuren als docent?

  2. 25 mei 2011 door Alette

    Hai,

    Ik vond deze tekst in een grote doos op mijn kast. Ik schreef het in 5havo. Nu komt het me wel erg bekend voor, en ik het leuk om je in te kunnen leven vanuit je eigen ervaring van vroeger. Helaas was in in 3havo, die ik nu lesgeef, wel echt de braafste van de klas.

    Alette

  3. 25 mei 2011 door Alette

    De eerste alinea heb ik wel herschreven.

  4. 25 mei 2011 door Marcia Peters

    Leuk! Dat je die tekst nog hebt, tegenkomt en dat je het nu vanuit een ander perspectief kunt bekijken 🙂